چکیده فارسی:
چکیده هدف پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر عامل جنسیت بر خودتنظیمی یادگیری زبان انگلیسی در میان دانشجویان ایرانی است. بدین منظور از همۀ دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90- 1389 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران که در درس زبان عمومی ثبت نام کرده بودند خواسته شد تا نسخه فارسی مقیاس خودتنظیمی تحصیلی ماگنو (2009؛ قربان دوردی نژاد، صالح و امامجمعه، 1390) را تکمیل کنند. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دختران و پسران دانشجو در زمینۀ خودتنظیمی در زبان انگلیسی تفاوت معناداری ندارند(05/0 p 3.168- = (365) t) و کارگروهی (05/0< p 2.714- = (339.76) t) از پسرها برتر بودند. در انتها ارتباط یافتههای پژوهش حاضر با تحقیقات قبلی تبیین شده است.