نویسندگان:
اکرم محمدلو1 ، ذکراله مروتی2 ، مجید یوسفی افراشته3 .1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر مسئله گشایی خلاق و سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی صورت گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش از نوع کمی و از جهت جمعآوری دادهها از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش را دانشآموزان دختر پایۀ ششم ابتدایی شهرستان خرمدره در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند که 30 نفر از آنها به روش نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی، در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش بهمدت ده جلسه (هر هفته دو جلسۀ 40 دقیقهای)، تحت آموزش توانبخشی شناختی رایانهای با نرمافزار کاپیتان لاگ قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ برنامهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه حل مسئلۀ خلاق باسادر (BCPSQ) و آزمون رایانهای استروپ (Stroop Test) جمعآوری و با نرمافزار SPSS نسخۀ 22 و آزمون تحلیل کواریانس، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان میدهد بعد از ارائۀ برنامۀ توانبخشی شناختی رایانهای میزان سرعت پردازش اطلاعات و مسئلهگشایی خلاق گروه آزمایش افزایش یافته است و میان نمرات پسآزمون گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (P<0/01). براساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت، برنامههای توانبخشی شناختی رایانهای بر بهبود مسئلهگشایی خلاق و افزایش سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان ابتدایی مؤثر بوده است.
The Effectiveness of Computer-Based Cognitive RehabilitationTraining on Creative Problem Solving and Information Processing Speed in Elementary School Girls
English Abstract: The purpose of this study is to investigate the effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation training on creative problem solving and information processing speed of female elementary school students. In terms of purpose, this study belongs to applied research, in terms of method, it is a quantitative type, and in terms of data collection, it is quasi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population consists of all sixth grade female elementary school students in the city of Khorram Dareh in the academic year 2019-2020, who were selected as a sample according to the available sampling method and divided into two groups: the control group (n = 15) and the experimental group (15 subjects ). The experimental group received computer cognitive rehabilitation training using Captain Log software for 10 sessions (two 40-minute sessions per week) and the control group received no program. Data were collected using the Basader Creative Problem Solving Questionnaire (BCPSQ) and the Stroop Computer Classic Questionnaire and analyzed using SPSS22 software and analysis of covariance. The results showed that after the presentation of the cognitive computer rehabilitation program, there was a significant difference between the post-test scores of the experimental group and the control group (P <0.01). This suggests that an intervention based on computer-based cognitive rehabilitation programs is effective in improving creative problem solving and increasing information processing speed of elementary school students. .