نویسندگان:
نسترن سلیمی1 ، فاطمه نصرتی2 ، باقر غباری بناب3 .1دانشجوی ارشد، گروه روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2استادیارگروه روانشناسی وآموزش کودکان ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3استاد گروه روانشناسی وآموزش کودکان ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینهای یکپارچگی حسی حرکتی بر تعادل و جهتیابی دانشآموزان با آسیب بینایی انجام شده است. روش انجام این پژوهش مداخلهای از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. همة دانشآموزان دختر و پسر با آسیب بینایی مدارس استثنایی شهرستانهای آبادان و خرمشهر در سال تحصیلی 1399-1398 بهعنوان جامعه انتخاب شدند. از این تعداد، 30 دانشآموز با آسیب بینایی بهصورت نمونهگیری دردسترس گزینش شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر، 7 دختر و 8 پسر) و کنترل (15 نفر) بهصورت تصادفی قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری و روش جمعآوری دادهها شامل آزمون رشد حرکتی لینکلن – اوزرتسکی (OMDT)، آزمون پرتاب بسکتبال و دریبل (BDTT) و تمرینات یکپارچگی حسی آیرس (AESI) است. قبل از اجرای نهایی برنامه یکپارچگی حسی آیرس بهصورت مقدماتی (پایلوت) روی سه نفر از نمونهها اجرا شد و بعد از تعیین میزان روایی و برطرفشدن ضعفهای آن روی گروههای آزمایشی اجرا شد. سپس گروه آزمایش بهمدت 12 جلسۀ 90 دقیقهای تمرینها را انجام داد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون لون و تحلیل کوواریـانس استفاده شد. نتایج یافتهها نشان میدهد که تمرینهای یکپارچگی حسی-حرکتی بر تعادل و جهتیابی دانشآموزان با آسیب بینایی تأثیر مثبت و معناداری در سطح 01/0>P دارد. تمرینهای یکپارچگی حسی-حرکتی سبب بهبود جهتیابی و تعادل دانشآموزان با آسیب بینایی میشود.
The Effectiveness of Sensory Integration Exercises on Balance and Orientation of Students with Visual Impairment
English Abstract: The present study investigates the effectiveness of sensory integration exercises on balance and orientation of students with visual impairment. This study is a semi-open study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population includes all blind students in special schools in Abadan and Khorramshahr in the academic year 2019–2020. Among the special schools, 30 students with visual impairment were selected through an available sample and randomly divided into an experimental group (n =15, 7 girls and 8 boys) and a control group (n =15). Measurement and data collection methods include Lincoln-Ozertsky motor growth test (OMDT), basketball and dribble throw test (BDTT), and Ayers sensory integration exercises (AESI). After determining validity and addressing weaknesses, the test was administered to the experimental groups. The experimental group then performed exercises for 12 sessions of 90 minutes each. SPSS 21 software, Kolmogorov-Smirnov -test, Leven’s test and analysis of covariance were used to analyze the data. The results showed that sensory integration exercises had a positive significant effect on the balance and orientation of students with visual impairment at the level (P <0/01). Sensory-motor integration exercises in this study can improve the orientation and balance of students with visual impairment.