نویسندگان:
حمزه محمدی1 ، جواد حاتمی2 ، رضا کرمی نوری3 ، جمیل منصوری4 ، داود مفاخری5 ، هانیه خادمی6 .1کارشناس ارشد روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه اومئو، اومئو، سوئد
4گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.
5کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
6کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه حافظه فعال کودکان دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری یکزبانه و دوزبانه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پسرویدادی (علّی- مقایسهای) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان مقطع ابتدایی سال تحصیلی 93-1392 شهر تهران و شهرستان جوانرود بود. تعداد 60 نفر شامل 30 کودک (15 دختر و 15 پسر) یکزبانه (فارس) و 30 کودک (15 دختر و 15 پسر) دوزبانه (کُرد- فارس) بهصورت نمونهگیری در دسترس از مراکز ناتوانیهای ویژه یادگیری انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان-نسخه چهارم (WISC-R) و خردهمقیاس حافظه فعال وکسلر (WWM) بود. دادهها با استفاده از مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان و زیرمقیاس حافظه فعال آزمون وکسلر جمعآوری شد. به منظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی میانگین، انحراف استاندارد، آزمون t مستقل، آزمون فریدمن و نرمافزار 16-SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که دو گروه یکزبانه و دوزبانه در متغیر حافظه فعال فضایی (17/2-=t و 05/0>p) و حافظه فعال (14/2-=t و 05/0>p) دارای تفاوت معناداری هستند. در متغیر توالی حرف- عدد (09/1-=t و 05/0
Comparison of Working Memory Function between Bilingual and Monolingual Students with Special Learning Disabilities
English Abstract: The present study is done to compare working memory in monolingual and bilingual children with special learning disability. Design of research was causal-comparative. Statistical society of the research was elementary students in Tehran and Javanroud in the 1392-1393 years. A number of 60 children including 30 (15 gilrs and 15 boys) monolingual (Persian) and 30 (15 gilrs and 15 boys) bilinguals (Kurdish-Persian) were recruited from special learning disability rehabilitation centers by accessible sampling. Data were collected with Wechsler intellectual scale for children-revised (shahim,1390) and Wechsler’s subscale of working memory test (WWM). To analysis of data, descriptive and inferential statistic methods including average, standard deviation, independent t-test and Friedman test were done and analyzed by Spss 16. Results show that there is significant differences in spatial working memory (p < 0.05, t=-2.17) and working memory (p < 0.05, t=-2.14) between monolinguals and bilinguals. There was no significant difference in the letter-number sequence (p>0.05, t=-1.09). Based on the findings of the present study, it can conclude that bilingualism is associated with better working memory functions in bilingual children with SLD.