نویسندگان:
رضا سپهوند1 ، محسن عارف نژاد2 ، فریبرز فتحی چگنی3 ، مهدیه سپهوند4 .1استاد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
2استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی ، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
3دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، ، دانشکده علوم اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
چکیده فارسی: تحقیق حاضر با هدف شناسایی و تبیین اثرگذارترین و اثرپذیرترین مؤلفههای مؤثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم، با روش دیمتل فازی انجام شد. بهعلت ساختار پیچیده و مبهم عوامل مؤثر بر وندالیسم دانشآموزان، از روش دیمتل فازی برای شناسایی عوامل و تحلیل دادهها استفاده شد. تحقیق حاضر بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب گردآوری اطلاعات، از نوع آمیخته - اکتشافی است. مباحث نظری و عوامل احتمالی مؤثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم، از طریق مصاحبه با خبرگان استخراج شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و معاونان پرورشی دبیرستانهای مقطع دوم شهر خرمآباد که دارای حداقل 15 سال سابقه کاری مرتبط بودند. شرکتکنندگان در این تحقیق 34 نفر از مدیران و معاونان پرورشی دبیرستانهای مقطع دوم شهر خرمآباد هستند که به روش هدفمند انتخاب شدند (مرد= 18 نفر، زن= 16 نفر). همه این افراد دارای پُست مدیریت یا معاونت پرورشی دبیرستان بوده و حداقل 15سال سابقه کاری مرتبط داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه دیمتل فازی طراحی شده توسط محققین، بوده است. نتایج تحقیق نشان میدهد: خودنمایی، تربیت خانوادگی، هیجانات روحی و روانی، بافت محل سکونت و گروه همسالان از مؤثرترین عوامل گرایش دانشآموزان به وندالیسم است.
Identifying and Explaining the Most Effective and Impressionable Components of Students' Tendency to Engage in Vandalism Using Fuzzy Dematel Method (Case Study: High School Students in Khorramabad)
English Abstract: Student excitement has made vandalism a dominant phenomenon in schools across the country. Increase in this behavioral anomaly has raises edcuation costs. The purpose of this study was to identify and explain the most important factors impacting students' tendency to engaging in vandalism by Fuzzy Dematel method. Due to the complex and ambiguous structure of factors affecting students' vandalism, fuzzy DEMATEL method was used to analyze the data and identify the underlying factors.. In this study, the theoretical issues and possible factors influencing students' tendency to engage in vandalism are extracted through expert interviews. Participants in this study were 34 principals and assistant principals of high schools in Khorramabad who were selected by purposive sampling (Male = 18 people, female = 16 people). All the participants were in managerial ranks and had at least 15 years of relevant work experience. The data collection tool in this study relied on semi-structured interviews (the qualitative component) and a fuzzy Dimtel questionnaire designed by the researchers (the quantitative component). The results showed that panache, family education, mental emotions, location texture, peer group are the most effective factors shaping students' tendency to engage in vandalism.