نویسندگان:
زیبا کوکلانی1 ، محی الدین بهاری2 ، افسانه صنعتکاران3 .1دانشجوی روانشناسی ورزشی، دانشگاه آزاد کرج، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
2استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، کرج، ایران
3استادیار گروه روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، کرج، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هشت هفته تمرین ایروبیک برعلائم خودآزاری دختران نوجوان است. روش تحقیق حاضر با ماهیت کاربردی است و از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل می باشد که داده های آن بهصورت میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان نوجوان دختر پایه نهم شهر کرج در نیمه اول سال 1397 است. از میان آنها 30 دانشآموز دارای علائم خودآزاری بالا و سابقه خودآزاری (با همکاری محقق، مشاوران و معلمان مدارس) از 3 مدرسه منتخب یکی از شهرهای استان، بهصورت نمونه در دسترس و هدفمند انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در این مطالعه از برگه اطلاعات شخصی و سیاهه 22 گویهای آسیب به خود "شی" (SHI) بهعنوان ابزار استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه یک ساعت، مطابق پروتکل تمرینهای هوازی، تحت تمرین قرار گرفت. نتایج تجزیهوتحلیل واریانس 2عاملی نشان داد، هشت هفته ورزش ایروبیک بر میزان خودآزاری دختران نوجوان تأثیر معناداری ندارد (153/0=p)، اما به کاهش معنادار دفعات خودآزاری دختران نوجوان منجر شد (010/0=p). بنابراین نتیجه میگیریم، برای پیشگیری و کاهش دفعات خودآزاری دانشآموزان دختر نوجوان میتوان از تمرینهای هوازی استفاده کرد.
The Effect of Eight Weeks of Aerobic Exercise on Self-Harm Symptoms in Adolescent Girls in Karaj
English Abstract: The purpose of this study was to examine the effect of eight weeks of aerobic exercise on self-harm symptoms in adolescent girls. The method of the present study is applied in nature and is quasi-experimental with pretest-posttest and a control group. The data were collected in the field, and the statistical population of the study includes all ninth grade female students in the first half of 2018 in city of Karaj. These included thirty female adolescent students who had high symptoms of self-harm and a history of self-harm. With the cooperation of researchers, counselors and school teachersthe subjects were selected from 3 selected schools in one of the cities of the province as a convenience and purposive sample and the subjects were randomly divided into two experimental (15 people) and control groups (15 people). The instrument was included a demographic questionnaire, a 22-item self-harm inventory (Shi) (Sansone, Wiederman 1998). The experimental group participated in the aerobic exercise protocol for 8 weeks (three one-hour sessions per week). The results of two-way analysis of variance showed that eight weeks of aerobic exercise had no significant effect on self-harm in adolescent girls (P=0.153). However, it led to a significant reduction in the number of adolescent girls’ self-harm (P=0.010). Therefore, we conclude that aerobic exercise can reduce the frequency of self-harm in adolescent girls.