نویسندگان:
مریم شمسی فر1 ، حسنعلی ویسکرمی2 ، مسعود صادقی3 ، فیروزه غضنفری4 .1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
2دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. رایانامه
3گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ایران.
4انشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل ساختاری روابط سبکهای رهبری ادراک شده، خودکارآمدی و توانمندسازی ساختاری با توانمندسازی روانشناختی دبیران بود. روش مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود که از طریق الگوی معادلات ساختاری، تحلیل شد. جامعه پژوهش، شامل کلیه دبیران دوره دوم متوسطه شهرستان خرمآباد بود. تعداد 400 دبیر به روش خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند و 385 دبیر (202 زن و 183 مرد) به پرسشنامهها پاسخ دادند. ابزارهای سنجش شامل: پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی (PEQ)، سبکهای رهبری ادراکشده (LSQ)، توانمندسازی ساختاری (SWQ) و خودکارآمدی معلم (TSES) بود. یافتهها نشان داد که از بین سبکهای رهبری ادراکشده، ارتباط سبکهای توجیهی و تفویضی با خودکارآمدی معنادار بود، اما ارتباط سبکهای مشارکتی و دستوری معنادار نبود. نتایج حاکی از این بود که سبک رهبری توجیهی و مشارکتی بر توانمندسازی روانشناختی تأثیرات مستقیم، مثبت و معنادار دارند. همچنین، ضرایب اثرات غیرمستقیم سبکهای رهبری توجیهی و تفویضی بر توانمندسازی روانشناختی از طریق خودکارآمدی معنادار بود، اما ارتباط مستقیم و معنادار بین توانمندسازی ساختاری و توانمندسازی روانشناختی دیده نشد.
Designing the Structural Model of the Relationship among Perceived Leadership Styles, Self- Efficacy, Structural Empowerment, and Psychological Empowerment in Teachers
English Abstract: This study aims at designing and examining the relationship amongst perceived leadership styles, self-efficacy, structural empowerment and psychological empowerment. Structural equation modeling was used conducting this study. The population of this study is comprised of 385 10th grade teachers in Khoramabad city selected using the multi-stage cluster sampling method. Spreitzer and Mishra’s Psychological Empowerment Scale (1995), Hersey and Blanchard Perceived Leadership Style Scale (2012), Kordnaij, Bakhshizadeh & Fatholahi Structural Empowerment (2014), and Tschannen-Moran, Woolfolk Hoy, and Hoy Teacher Self-efficacy Scale (2001) were used in this study. The findings indicated that among perceived leadership styles, the relationship between the delegating (Laissez-Faire) and selling leadership styles, and self-efficacy was significant; however, the relationship between self-efficacy and participating and telling leadership styles was not significant. The results also suggested that selling and participating leadership styles had direct, positive, and significant effects on psychological empowerment. Moreover, indirect effects of selling and delegating leadership styles on psychological empowerment with the mediation of self-efficacy were significant. However, the results were not indicative of a direct and significant relationship between structural empowerment and psychological empowerment.