نویسندگان:
نینا عادلی1 ، سیاوش طالع پسند2 ، مرتضی نظیفی3 .1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی ، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
چکیده فارسی:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش انگیزش والدین در انگیزش خودمختاری کودکان برای انجام تکالیف شب و آزمون یک مدل بر اساس نظریه خود تعیینگری بود. این مطالعه از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 7260 نفر (3510 دختر و 3750 پسر) از دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی شهر یزد در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه پژوهش حاضر 230 دانشآموز (120 دختر و 110پسر) بود که از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. شرکتکنندگان مقیاسهای انگیزش دانشآموزان برای انجام تکالیف (SMH)، انگیزش والدین برای کمک به تکالیف (PMHH)، نگرش والدین به تکالیف (PAH)، شایستگی درک شده والدین (PPC) و رفتار والدین در رفع نیاز فرزندان (PNSB) را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد، انگیزش خودمختار والدین، نگرش والدین به انجام تکالیف فرزندان و شایستگی ادراک شده والدین بر گزارش حمایت والدین از خودمختاری اثر ساختاری مستقیم داشت. باور فرزندان در مورد حمایت خودمختارانه والدین نقش واسطهای بین انگیزش خودمختار والدین، نگرش و شایستگی ادراک شده آنها با انگیزش خودمختار فرزندان ایفا میکرد. برای رشد خودمختاری در فرزندان، نه تنها باید به انگیزش، نگرش و شایستگی والدین توجه کرد؛ بلکه باید بر درک دانشآموز از این ویژگیها تمرکز کرد.
The Role of Parents' Motivation in Students' Autonomous Motivation for doing Homework:Testing a Model on Basis of Self –Determination Theory
English Abstract: The aim of this study was to investigate the role of parents' motivation in students' autonomous motivation for doing homework and testing a model on basis of self –determination theory. This study was a correlational study. The statistical population included 7260 students (3510 girls and 3750 boys) from the fourth grade elementary school students of Yazd public schools in the academic year 2016-2017. Participants were 230 students who were chosen through the clustering multistage sampling method. Participants completed Students' motivation for homework (SMH), Parents' motivation for help in homework (PMHH), Parents' attitudes towards homework (PAH), Parents' perceived competence (PPC) and Parents' need supportive behavior (PNSB) The results showed that the parents’ motivations in helping the children to do their homework, the parents’ viewpoints in doing the children’s homework and finally the perceived competence by the parents, can directly influence on the report of parents’ supporting of the independence. The children’s beliefs regarding parents’ independency supporting plays a mediation role between parents’ autonomous motivation, their attitude and perceived competence with students' autonomous motivation.