نویسندگان:
مرضیه عبدالوهابی1 ، کمال درانی2 ، سعید صفایی موحد3 ، کوروش فتحی واجارگاه4 ، کیوان صالحی5 .1دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
2استاد گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
3رئیس نظارت و ارزشیابی آموزشی شرکت ملی نفت ایران و عضو اصلی هیات مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
4استاد گروه آموزش عالی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
5دانشیار، گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: کسب و تقویت مهارتهای حلمسئله برای نیروی انسانی به منظور رویارویی با مسائل پیچیده جامعه ضرورتی انکارناپذیر است. در دهههای اخیر تمایل به روشهای فعال مانند یادگیری مبتنی بر بازی برای پاسخگویی به نیازهای تربیتی کارکنان سازمانها در این زمینه بیشتر شده است. در این مقاله که با استفاده از روش "پژوهش نظریهای" انجام شد، تلاش گردید بر مبنای رویکرد حلمسئله، الگویی برای تبیین فرایند یادگیری مبتنی بر بازی در دورههای آموزش سازمانی ارائه شود. گردآوری دادهها بر پایه فنون سندکاوی و مشاهده و تحلیل آن بر اساس روش تأملی انجامشد. برای اعتباربخشی الگو از نظرات خبرگان عرصه آموزش و بازی و خودبازبینی محقق استفاده شد. همچنین مؤلفههای استخراج شده الگوی یادگیری مبتنی بر بازی با رویکرد حلمسئله در اختیار ده نفر از استادانی که با روش نمونهگیری ملاک محور انتخاب شدند، قرار داده شد و نظرات آنها در ارائه الگو اعمال شد. در ادامه بر اساس الگوی ارائه شده، وضعیت دو دوره از آموزشهای سازمانی که مبتنی بر بازی برگزار شده بودند مورد نقد قرار گرفته و برای اعتباریابی آن از بازنگری اعضا استفاده شد. مؤلفههای اصلی این الگو عبارت است: از تحلیل، هدفگذاری، تدوین نظام انگیزشی، تدوین فرصتهای یادگیری، پایش و ارزشیابی که تحت پوشش محیط یادگیری اثربخش، تعامل، تأمل و تطابق معنا پیدا میکنند. این مؤلفهها تحت چتری به نام «مسألهمداری» اجرا میگردد.
Presentation of Game-Based (Non- Digital) Learning Model with Problem Solving Approach for Organizational Education and Critiquing Existing Educational Program
English Abstract: The purpose of the study was to provide a model for explaining the game-based learning process in the courses of "organizational training" based on the problem-solving approach. Data collection was performed through document analysis techniques and observation and analyzed based on the reflection method. The opinions of educational and game experts and the researcher's self-review were used to validate the model. Also, the extracted components of the learning model based on the game with the problem-solving approach were given to ten experts who were selected by the criterion-based sampling method And their comments were applied to the presentation of the model. In the following, based on the presented model the situation of the two courses of organizational training that were held based on the game was criticized and members' review was used to validate it. The main components of this model are analysis, goal setting, motivational system development, development of learning opportunities, monitoring and evaluation, which are covered by effective learning environment, interaction, reflection and meaning adaptation. These components are implemented under an umbrella called the orbital problem.