نویسندگان:
رضا شباهنگ1 ، مهرانه شجاعی2 ، فرزین باقری شیخانگفشه3 ، عباس علی حسین خانزاده4 ، منصوره نیکوگفتار5 .1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2مربی گروه مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت،رشت، ایران.
3دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4دانشیار روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
5استادیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط احتکار با مشکلات بینفردی با نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجانی بود. این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را مردان و زنان 35 تا 65 سال، 200 نفر (100 زن و 100 مرد) ناحیه یک شهر رشت تشکیل دادند. از این بین 200 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامههای رفتار ذخیرهای-نسخه بازنگریشده (SI-R)، مشکلات بینفردی-32 گویه (IIP-32) و دشواری در تنظیم هیجانی (DERS) بودند. همچنین تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج حاکی از مثبت و معناداربودن اثر غیرمستقیم احتکار بر مشکلات بینفردی از طریق دشواری در تنظیم هیجان بود (01/0>p). نتایج پژوهش حاضر نشان داد، رفتارهای احتکاری منجر به مشکلات در ارتباطات بینفردی میشوند و همچنین نقص در ارتباطات بینفردی، تشدید نشانههای احتکاری را در پیدارد. البته در این بین، تنظیمهیجانی، عاملی مهم است که نقص بیشنر در آن، تشدید و نگهداری رفتارهای احتکاری و مشکلات بینفردی را موجب میشود. بنابراین، استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان، میتوانند در کاهش و بهبود نشانههای احتکار و مشکلات ارتباطات بینفردی نقش مهمی را ایفا کنند.
Structural Analysis of Relationship between Hoarding and Interpersonal Problems: Mediating Role of Difficulties in Emotional Regulation
English Abstract: The present study was conducted to investigate the relationship between hoarding and interpersonal problems with mediating role of difficulties in emotion regulation. This research is descriptive and correlational. The statistical population of the study consisted of men and women aged 35-65 years old (100 women and 100 men) in district one of Rasht. Of these, 200 were selected by convenience sampling method. Data analysis was performed using Pearson correlation coefficient and structural equation modeling. The results indicated an indirect effect of hoarding on interpersonal problems through the difficulties in their emotional regulation that was positive and significant (p< 0/01). The results of this study indicated that hoarding behaviors leads to problems in interpersonal communication and also the defect in interpersonal communication leads to the intensification of hoarding symptoms. In the meantime, emotional regulation is an important factor in which excessive deficits exacerbate and maintain hoarding behaviors and interpersonal problems. Therefore, using emotion regulation strategies can play an important role in reducing and improving the symptoms of hoarding and interpersonal communication problems.