نویسندگان:
فرحناز نورمحمدی1 ، حسن عشایری2 ، غلامعلی افروز3 ، کامبیز کامکاری4 .1دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2استاد دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4دانشیار گروه روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مداخله حرکتی، ریتمیک و ملودیک عصبشناختی بر کنش اجرایی دختران دچار اختلال اسکلروزیس چندگانه (MS) بود. بدینمنظور، تعداد 20 نفر (سنین 20 تا 30 سال) از زنان مراجعهکننده به انجمن MS با اختلال MS از نوع عود- بهبودی و دارابودن شاخص گسترده ناتوانی جسمی پایین (3EDSS<) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه تجربی و گواه جایگزین شدند. گروه تجربی 30 جلسه دو بار در هفته آموزش گروهی موسیقیایی کنشهای اجرایی (NEFT) مایکل تات (2005) را با همکاری یک متخصص موسیقی دریافت کردند و سپس دادهها با استفاده از آزمون مرتبکردن کارتهای ویسکانسین (WCST) رایانهای در پیشآزمون و پسآزمون گردآوری شد. همچنین از مقیاس شاخص گسترده ناتوانی (EDSS) برای سنجش ناتوانمندی جسمانی و برنامه مداخله حرکتی، ریتمیک و ملودیک عصبشناختی (NMRMI) شرکتکنندگان دچار MS استفاده شد. نتایج آماری مانکوا (MONCOVA)، حاکی از پیشرفت معنادار در زیر مؤلفههای طبقهبندی و کاهش خطای برجاماندگی در گروه تجربی نسبت به گروه گواه بود. همچنین نتایچ نشاندهنده، اندازه اثر کم تا متوسط مداخله موسیقیایی، براساس مقیاس کوهن بود. بهنظر میرسد مداخله حرکتی، ریتمیک و ملودیک عصبشناختی بر افزایش مهارتهای کنشهای اجرایی دختران دچار MS تأثیر گذاشته است. همچنین مداخله موسیقیایی در توانمندسازی این افراد در فعالیتهای روزمره ازجمله سازماندهی، حلمسئله و تصمیمگیری مؤثر بوده و میتواند در موقعیتهای بالینی کاربرد داشته باشد.
The Effectiveness of Neurological Movement, Rhythmic and Melodic Intervention on Executive Function of Women with Multiple Sclerosis
English Abstract: The purpose of the present study is to evaluate the effectiveness of neurological movement, rhythmic and melodic intervention on executive function of people with Multiple Sclerosis (MS). 20 women) age 20- 30 years) who are members of the Iranian MS Association, with relapsing-remitting course and low Extended Disability Status (EDSS <3) were selected using convenience sampling method and randomly assigned to either control or experimental group. The experimental group received 30 sessions twice a week of musical Executive Function group training) NEFT) with the assistance of a musician. Scores were gathered using Wisconsin Card Sorting (wcst) in the pre-test and post-test stages. Also, the Kurske (1983) extended disability status scale was used to evaluate the physical disabilities of MS participants. The results of MONCOVA indicated significant improvement in categorizing and reducing preservative errors in experimental group compering to the control group. Also, results showed musical intervention has small to medium effect size according to the Cohen Scale. Findings suggest that the neurological movement, rhythmic and melodic interventions can improve executive function skills such as organizing, problem-solving, decision making, and comprehension which may enhance everyday activities of people with MS which can be applied to clinical settings.