نویسندگان:
فهیمه غفاریمقدم1 ، زهرا طاهری فر2 ، فاطمه دهقانی آرانی3 .1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3استادیار، گروه روانشناسی ، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده فارسی: هدف از مطالعه حاضر، سنجش تواناییهای شناختی کودکان مبتلا به بیماری مزمن پزشکی براساس سبک دلبستگی آنها بود. بهاینمنظور 45 کودک 15-12 ساله (24 دختر، 21 پسر) واجد ملاکهای طرح که با تشخیص یک بیماری مزمن (دیابت، یا تالاسمی یا بیماری کلیوی) تحت درمان پزشکی بودند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و وارد پژوهش شدند. ملاکهای ورود و خروج، طی مصاحبه اولیه و مشاهده در پرونده پزشکی کودک بررسی میشد و کودکان واجد شرایط، پس از اعلام موافقت و امضای فرم رضایتنامه شرکت در طرح پژوهشی توسط مادران در پژوهش شرکت کردند. کودکان پس از تکمیل پرسشنامه بازنگریشده سبک دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید (RAAS) و بسته آزمونهای عصبروانشناختی رایانهای کمبریج (CANTAB) براساس نمرات اخذ شده در سه گروه با سبک دلبستگی ایمن، اجتنابی و اضطرابی قرار گرفتند. پس از اطمینان از همگنبودن گروهها از جهت ویژگیهای دموگرافیک، در گام بعد تواناییهای شناختی کلیه آزمودنیها سنجیده شد. نتایج تحلیل واریانس یکراهه حاکی از تفاوت معنادار تواناییهای شناختی سه گروه بود. گروه کودکان دارای سبک دلبستگی ایمن در مقایسه با سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی، در تواناییهای شناختی از کارایی بالاتری برخوردار بودند. این نتایج نشان میدهد، یکی از عواملی که میتواند بر وضعیت سلامت، بهویژه توانمندی شناختیِ کودکان مبتلا به بیماری مزمن پزشکی تأثیرگذار باشد، سبک دلبستگی آنهاست.
Evaluation of the Cognitive Abilities in Children with Chronic Medical Disease Based on their Attachment Style
English Abstract: The purpose of the current study is to evaluate cognitive abilities in children with chronic medical conditions based on their attachment style. In this regard, 45 children aged 12-15 years (24 women, 21 men) meeting the diagnosis criteria for chronic medical condition (diabetes, or thalassemia, or kidney disease) were selected by available sampling method and entered the study. Inclusion and exclusion criteria, investigated from initial interview and child’s medical document, and a child who meet the inclusion criteria participated in the research after their permission and signed informed consent form was signed by their mothers. After Children completed the Collins and Read Attachment Style Questionnaire and Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery, they were assigned into three groups with secure, avoidant and anxious attachment style based on their scores. These groups were matched in demographic characters, and then in the next step cognitive abilities for all subjects were assessed. The result of One-way analysis of variance analysis showed a significant difference between three groups in cognitive abilities. Children with secure attachment style had higher performance in the cognitive abilities than children with avoidant and anxious attachment styles. These results showed that one of the factors, which can have an effect on the health status, especially on children’s cognitive abilities with chronic medical conditions, is their attachment style.