نویسندگان:
شیرین عظیمی فر1 ، رضوان السادات جزایری2 ، مریم السادات فاتحی زاده3 ، احمد عابدی4 .1گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
2دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3دانشیار گروه مشاوره ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، همسنجی اثربخشی آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروی مبتنی بر پذیرشوتعهد بر مشکلات رفتاری برونیسازیشده کودکان در سنین پیشازدبستان بود. این پژوهش، از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یکماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل مادرانِ کودکان با مشکلات رفتاری برونیسازیشده در سنین پیشازدبستان در نجفآباد بود. 45 نفر از مادران داوطلب پس از بررسی ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای پژوهش گمارش شدند. مداخلات آموزشی طی 10 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد، در حالی که گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشت. ابزار پژوهش، سیاهه رفتاری کودک آیبرگ (ECBI)بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو مداخله در مقایسه با گروه کنترل، در مراحل پسآزمون و پیگیری موجب کاهش نمرات مشکلات رفتاری شده است. بهعلاوه میزان تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرشوتعهد بهصورت معنادار بالاتر گزارش گردید (01/0>P). میتوان نتیجه گرفت که مداخلات پژوهش برای کاهش مشکلات رفتاری برونیسازیشده کودکان در سنین پیشازدبستان مؤثر است و از آنها میتوان در کارگاهها و مشاوره فرزندپروری به منظور مدیریت مشکلات رفتاری استفاده کرد.
Comparing the Effects of Parent Management Training and Parenting Based on Acceptance and Commitment Therapy on Externalizing Behavior Problems Among Preschool Children
English Abstract: The present study aimed to compare the effects of parent management training and parenting acceptance and commitment therapy on externalizing behavior problems among preschool children. The research method was semi-experimental including pretest-posttest design and a control group. The research population consisted of all mothers with preschool children with externalizing behavior problems in Najafabad. The statistical sample included 45 mothers who were voluntarily selected regarding entrance criteria and randomly assigned into experimental and control groups. Independent variables were parent management training and parenting acceptance and commitment therapy that were held during 10 sessions (each session lasted 90 minutes), while the control group received no intervention. The research instrument was Eyberg´ Child Behavior Inventory. The results of the repeated measures variance analysis and Bonferroni post hoc test showed that the scores of behavior problems have decreased significantly in the experimental groups compared to the control group. Also, there was a significant difference between the effects of parenting acceptance and commitment therapy and parent management training (p<0.01). It could be concluded that parenting interventions may be helpful for children’s externalizing behavior problems and can be used for educational workshops or parenting counseling.