نویسندگان:
شقایق زهرایی1 ، بهاره جزء رنجبر2 ، روشنک خدابخش3 .1استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3داﻧﺸﯿﺎر ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و روانﺷﻨﺎﺳﯽ. داﻧﺸﮕﺎه اﻟﺰﻫﺮا، تهران، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف مقایسه ذهنخوانی از طریق چشم و کارکردهای اجرایی (توجه انتخابی و حافظه کاری) در افراد مبتلا و غیر مبتلا به اسکلروز چندگانه (ام اس) انجام شد. تعداد 40 بیمار مبتلا به ام اس جهت نمونهگیری، بهصورت در دسترس انتخاب شدند و 40 نفر افراد غیرمبتلا به ام اس از نظر سن، جنسیت و تحصیلات با آنها همتا شدند. آزمونهای ذهنخوانی از طریق چشم (بارون-کوهن و همکاران، 2001)، n تعداد به عقب (کرچنر، 1958) و استروپ (استروپ، 1935) برای بررسی ذهنخوانی، حافظه کاری و توجه انتخابی در هر دو گروه اجرا شد. دادههای این پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره بررسی شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین افراد مبتلا و غیر مبتلا به ام اس در ذهنخوانی از طریق چشم، مولفههای تعداد صحیح پاسخ و میانگین زمان پاسخ حافظه کاری و مولفههای زمان آزمایش ناهمخوان و تعداد صحیح ناهمخوان توجه انتخابی وجود داشت. تأثیر فراگیر بیماری ام اس بر حیطههای شناختی، اهمیت پرداختن به جنبههای شناختی این بیماری و توسعه کاربستهای درمانی را برجسته میسازد.
Comparison of Reading the Mind in the Eyes, Selective Attention and Working Memory in Patients with Multiple Sclerosis and Non-Patients
English Abstract: The aim of this study was to compare reading the mind in the eyes and executive functions (selective attention and working memory) in patients with Multiple Sclerosis (MS) and non-patients. Participants were included of 40 patients with MS and 40 non-patients that matched in ages, education and sex. Instruments including Reading mind in the eyes (Baron-Cohen and et., 2001), N back (Kirchner, 1958) and Stroop (Stroop, 1935) have been used to investigate reading the mind in the eyes, working memory and selective attention. MANOVA showed a significant difference between the patients and non-patients in the ‘reading the mind through the eyes’ test, the working memory components (the correct response and the mean of the response time) as well as the incongruent items as the components of selective attention. The comprehensive impact of MS disease on cognitive domains highlights the importance of addressing its cognitive aspects along with the development of effective therapeutic interventions.