نویسندگان:
رﺿا ﻋﺰﯾﺰی1 ، مجید یوسفی افراشته2 ، ذکراله مروتی3 ، طاهره الهی4 .1کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه زنجان
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
4گروه روانشناسی دانشگاه زنجان
چکیده فارسی:
پژوهش حاضر تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر عواطف مثبت و منفی و پیچیدگی عاطفی را در بین دو گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار داد. پیچیدگی عاطفی به عنوان همبستگی عاطفه مثبت و منفی تعریف میشود. این پژوهش از نوع آزمایشی بوده و جامعه آن دانشجویان پسر دانشگاه زنجان که در سال تحصیلی 95-96 در این دانشگاه تحصیل میکردند، بودند. 40 نفر از این افراد، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. 20 نفر به عنوان گروه آزمایش و 20 نفر دیگر به عنوان گروه کنترل، قرار داده شدند. پس از 8 نوبت اندازهگیری به گروه آزمایش، 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی ارائه شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از آموزش هر دو گروه 8 نوبت اندازهگیری پیگیری داشتند. ابزار پژوهش، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS) است که توسط واتسن و تلگن (1988) ساخته شده است. شیوه اجرا به صورت الکترونیک بود و از آزمودنیها خواسته شد در فواصل 48 ساعته و بین ساعات 19 تا 21 مقیاس را با استفاده از لینک دریافتی تکمیل، و به پژوهشگر ارسال کنند. دادهها با آزمونهای آماری، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، تحلیل واریانس چند متغیره و t مستقل تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که ذهن آگاهی موجب افزایش عاطفه مثبت و پیچیدگی عاطفی و کاهش عاطفه منفی میشود. بر اساس این یافتهها میتوان گفت، ذهن آگاهی نقش مهمی در رشد عواطف افراد در زندگی ایفا میکند.
The Effect of teaching mindfulness in positive and negative emotions and emotion complexity study of changes over time