نویسندگان:
ثنا نوری مقدم1 ، سید کاظم طباطبایی2 ، نیما قربانی3 ، علیرضا مرادی4 ، افسانه صحت5 .1استادیار.گروه روانشناسی .دانشگاه سیستان و بلوچستان
2داﻧﺸﯿﺎر ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺪرس،تهران، ایران
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4استاد گروه روانشناسی و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی و عضو وابسته پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
5فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش بهوشیاری بر بهبود عملکرد توجه و تمرکز کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیشفعالی است. طرح پژوهش از نوع شبهآزمایشی و بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 12-9 ساله بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 30 کودک مبتلا به اختلال بود که بهطور در دسترس انتخاب، و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. از مقیاس سنجش اختلال نقص توجه- بیشفعالی (IVA) و مجموعه آزمون سنجش عملکرد شناختی (PCAP) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. گروه آزمایش8 جلسه آموزش بهوشیاری را بهصورت هفتگی دریافت نمود. در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از 8 هفته نتایج نشان داد که آموزش بهوشیاری بر ارتقاء سطح توجه کودکان بیشفعال مؤثر بوده و کودکان در گروه آزمایش افزایش معناداری را در میزان توجه دیداری و توجه شنیداری و کنترل پاسخ نشان دادند.
The Effectiveness of Mindfulness Training on Promoting Attention in Children with Attention Deficit -Hyperactivity Disorder (ADHD)
English Abstract: The purpose of Study was the Effectiveness of Mindfulness on Attention in Attention Deficit/ Hyperactive Disorder children. The design of the study was quasi–experimental, and of pretest- posttest with control group .The statistical population comprised between 9-12 children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) The research sample consisted of 30 child that were selected by the available sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Integrated visual and auditory ( IVA ) and Persian paper and pencil Cognitive Assessment Package( PCAP) scales were used. The experimental groups received eight 90 minutes sessions of mindfulness training each week while the control group received no specific intervention. After 8 weeks The results indicate that mindfulness training on Attention of children with ADHD was effective and children of experimental group Showed significant increasing in visual and auditory attention and response control increased significantly.