نویسندگان:
سیدعلی هاشمی1 ، کامبیز کامکاری2 ، شهره شُکرزاده3 .1کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2دانشیار گروه روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
3اﺳﺘﺎدﯾﺎر داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر ویژگی های روانسنجی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان سمپاد استان تهران (سال تحصیلی 97-96) بود تا از این طریق بتوان ابزاری استاندارد را برای سنجش کودکان و نوجوانان تیزهوش فراهم ساخت. پس از فرایند انطباق یابی و تحلیل های روانسنجی در زمینه نسخه مقدماتی با حجم نمونه 30 نفر، بازنگری انجام گرفت و نسخه آزمایشی تدوین شد. تحلیل های مرتبط با شاخص دشواری، شاخص تمیز و دیگر ویژگی های روانسنجی با حجم نمونه 120 نفر انجام گرفت و موجبات تدوین نسخه استاندارد فراهم شد. فرایند اجرای نهایی با حجم نمونه 704 نفر پیرامون شناسایی ویژگی های روانسنجی انجام گرفت و مشخص شد که تمامی سؤالات از شاخص دشواری و تمیز مناسب برخوردار بوده و با استناد به روش آلفا کرانباخ در حیطه ضریب تجانس درونی و شیوه آزمون- بازآزمون با استناد به ضریب ثبات مشخص گردید که ضرایب اعتبار فراتر از 80/0 بوده و ابزار مزبور دارای تجانس درونی و ثبات است. همچنین، با استناد به ملاک (نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه) مشخص شد که ابزار دارای روایی ملاکی است. با استناد به ویژگی های مطلوب روانسنجی و قابلیت های اجرایی در زمان کوتاه می توان از مقیاس مزبور در راستای سنجش نیمرخ هوشی دانش آموزان تیزهوش استفاده نمود.
The Psychometric Properties of Reynolds Intellectual Assessment Scales, Second Edition in student’s Sampad
English Abstract: The aim of the present study was to Psychometric Properties the Reynolds Intellectual Assessment Scales, Second Edition in students of Tehran's Sampad School in the academic year of 2017-2018, which provided a standard tool for measuring gifted children and adolescents. after the adaptation process and psychometric analyzes in the context of the Pilot version with a sample size of 30 students, a review was carried out and a Try-Out Edition version was developed. The analyzes related to the index of difficulty, clean index and other psychometric properties were carried out with a sample size of 120 students and resulted in the development of a standard version. In line with the standardization process with a sample size of 704,it was found that all questions had a suitable difficulty index and they were identified by Cronbach's alpha in terms of internal consistency coefficient and test-retest method based on stability coefficient. The coefficients of credit are more than 80%, and the tool has internal consistency and stability. Also, according to the criteria of the new version of the Tehran-Stanford-Binet Investigations Exploration, it was determined that the instrument has a criterion validity Using the recommended psychometric properties and executive capabilities in a short time, the scale can be used to measure the intelligence profile of gifted students.