نویسندگان:
حسنعلی ویسکرمی1 ، حمیده اداوی2 ، زینب آزادبخت3 ، لیلا امیریان4 .1دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. رایانامه
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ترببتی دانشگاه لرستان
4دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مداخله شناختی-رفتاری در کاهش اضطراب امتحان و کمرویی در دانشآّموزان بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 96-1395 میباشد که از میان آنها تعداد 30 نفر(15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به عنوان حجم نمونه و به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای به طریق تصادفی انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامههای اضطراب امتحان ساراسون (0196)و کمرویی چیک و باس (1983) بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مداخله درمان شناختی-رفتاری باعث کاهش اضطراب امتحان و کمرویی در دانشآموزان شد (63/70=F، 001/0>P)؛ بنابراین توجه به اهمیت مداخله شناختی-رفتاری در کاهش اضطراب امتحان و کمرویی در دانشآموزان یکی از ضرورتهای پژوهش محسوب میشود و برگزاری دورههایی در این زمینه توصیه میشود.
Effectiveness of cognitive-behavioral intervention training in decreasing the Students test anxiety and Shyness
English Abstract: The current study is done with the purpose of studying the effectiveness behavioral-cognitive intervention training in decreasing the Students test anxiety and shyness. The present study was a qasi-experimental method with pre-test/post test with a controlled group. Statistical population included first grade high school students of Khorramabad city who were studying in the educational year 95-96. sample of this study was composed of 30 students who were selected with multi-stage random sampling method, and were placed in two experimental groups and control groups(each consisted of 15 persons). Research tools included test anxiety questionnaire (TAQ) Sarason (1960) and shyness questionnaire (SQ) Cheek & Buss (1983). Data using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of covariance) were analyzed. Research results show that education cognitive-behavioral intervention training decreases Test anxiety and Shyness in the students (F-72/63, P<0/001). So cognitive-behavioral intervention due to the decrease in students a passion Test anxiety and Shyness and holding periods is one of the necessities of research in this area is recommended.