نویسندگان:
محمد همتی1 ، علی مهداد2 ، اصغر آقایی جشوقانی3 .1دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد خوراسگان)
2دانشیار˛ گروه روانشناسی˛ دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی˛ دانشگاه آزاد اسلامی ( خوراسگان)˛ اصفهان˛ ایران.
3استاد گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته آموزشی تنظیم هیجانی ویژه افراد در حال ترک مواد مخدر سنتی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود تحریفهای شناختی و وسوسه مصرف مواد مخدر این افراد اجرا شده است. روش تحقیق از نوع آمیخته میباشد. در مرحله کیفی که با روش نظریه مبنایی صورت گرفته، مولفههای سازنده بسته آموزش تنظیم هیجانی (ویژه افراد در حال ترک) شناسایی شد. در بخش کمی پژوهش، از طرح شبه آزمایشی گروههای ناهمسان استفاده شد. 40 نفر نمونه با روش در دسترس انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه جای گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه تحریفهای شناختی بین فردی حمام چی و بویوک اوزتورک (1998) و وسوسه مصرف مواد مخدر ﺑﮏ و ﮐﻼرک (1993) میباشد. دادههای جمعآوری شده با آزمون تحلیل واریانس عاملی و اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد که آموزش تنظیم هیجانی، موجب کاهش نمره تحریفهای شناختی افراد در حال ترک مواد مخدر شده است، اما بر وسوسه مصرف مواد مخدر تاثیر معناداری ندارد. در نتیجه آموزش راهبردهای ارزیابی مثبت و بهبود تحریفهای شناختی در افراد در حال ترک میتواند احساس رضایت آنها را افزایش دهد.
Designing an Emotional Regulation Training Package based on the needs of people who leave the drug and examining its effectiveness on cognitive disturbances and drug use temptation
English Abstract: The purpose of this study was to design a specially designed syllabus for emotional regulation and its effectiveness in Cognitive disturbances and the temptation of drug use. For this purpose, mixed research method has been used. In the qualitative stage, which was done by the method of Grounded Theory, the constructive components of the package of emotional regulation training were identified. In the second stage, the pseudo-experimental design of heterogeneous groups was used. 40 subjects were selected by available sampling method and were randomly assigned to either experimental or control group. The questionnaires used include Interpersonal Cognitive Distortion Questionnaire (Hamamci & Buyuk-ozturk, 1998) and Beck and Clarke's Drug Temptation Questionnaire (1993). The collected data were analyzed using repeated measure. The results show that emotional regulation training reduces the cognitive distortion of drug abusers, but does not have a significant effect on drug use temptation. As a result, educating positive assessment strategies and improving cognitive distortions in people who are leaving can increase their sense of satisfaction.