نویسندگان:
ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻬﺎﺟﺮاﻧﯽ1 ، ﻏﻼﻣﻌﻠﯽ اﻓﺮوز2 ، ﻋﻠﯽاﮐﺒﺮ ارﺟﻤﻨﺪﻧﯿا3 ، سوگند قاسم زاده4 .1ﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ. داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان
2اﺳﺘﺎد ﻣﻤﺘﺎز داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان
3داﻧﺸﯿﺎر داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان
4دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ رضایت زناشویی والدین بر اساس ویژگی و نوع ناتوانی فرزندان میباشد. با توجه به موضوع و هدف پژوهش حاضر این مطالعه از نوع پسرویدادی است. شرکتکنندگان پژوهش حاضر شامل 125 زوج میباشند که به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش حاضر شامل فرم کوتاه مقیاس رضامندی زوجیت افروز و پرسشنامه مربوط به سوألات جمعیت شناختی میباشد. دادههای گردآوریشده در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یکراهه و t مستقل)، تجزیه و تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که بین والدین دانشآموزان عادی، کمتوان ذهنی، آسیب بینایی و آسیب شنوایی از لحاظ رضایت زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p).گروه والدین دانشآموزان با آسیب شنوایی رضایت زناشویی کمتری نسبت به دیگر گروهها دارا میباشد. همچنین این پژوهش نشان داد که بین گروه پدرها و مادرها از لحاظ رضایت زناشویی تفاوت معنادار وجود دارد )001/0≥p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر میرسد رضایت زناشویی والدین با فرزند ناتوان میتواند تحت تأثیر نوع ناتوانی کودک قرار گیرد. از آنجاکه والدین کودک دارای آسیب شنوایی شرایط و نیازهای متفاوتتری نسبت به دیگر والدین تجربه میکنند، از رضایت زناشویی کمتری برخوردار هستند. ازاینرو، پیشنهاد میشود برنامههای مداخلهای مؤثر و زودهنگام برای سازگاری والدین کودک ناتوان بهویژه والدین فرزند با آسیب شنوایی صورت گیرد.
Comparison of Parents’ Marital Satisfaction Based on the Characteristics and Type of Children’s Disability
English Abstract: The purpose of this study is comparison of parents’ marital satisfaction based on the characteristics and type of children’s disability. According to the subject and purpose of the current research, the present study is the type of ex-post factor. The study’s participants were 125 couples who were selected and investigated by a random multi-stage cluster sampling. The study instruments include: Afrooz marital satisfaction Scale (Short form) and demographic questionnaire. The collected data were analyzed in two sections of descriptive statistics and inferential statistics (ANOVA and independent t-test). Results showed that there is significant difference between parent’s marital satisfaction of students with hearing impairment, visuall impairment, mentall retardation and normal students (P<0.01). Group of parents who have students with hearing impairment had less marital satisfaction than other groups. This study also showed that there is a significant difference between groups of fathers and mothers in terms of marital satisfaction (P<0.001). According to the results of the current study it seems that marital satisfaction of parents with disabled children can be affected by type of children’s disability; and parents of children with hearing impairment have less marital satisfaction because they experience different needs and conditions from other parents. Thus we suggest to carry out effective and early intervention programs for parents of disabled children, especially parents of children with hearing impairment.