نویسندگان:
کیوان صالحی1 ، راضیه شفائی2 .1دانشیار، گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2دانشآموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی. دانشگاه تهران
چکیده فارسی: پنج سال اول تجربه مدرسه، نقش بسزایی در رشد سائقه پیشرفت و موفقیت، خودپنداری، سلامت روانی و عملکرد مناسب کودکان دارد. اولین گام در راستای بهبود یادگیری، شناسایی مشکلات حاکم بر آن است. این پژوهش با هدف تحلیل ادراک و تجربه زیسته آموزگاران ابتدایی برای بازنمایی مشکلات یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شده است. نمونه گیری هدفمند از نوع ملاکی بوده و پس از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 12 معلم، اشباع نظری داده ها بدستآمد. تحلیل داده ها با استفاده از راهبردی هفت مرحلهای کُلایزی صورت پذیرفته و با ارجاع یافته ها به شرکت کنندگان، اعتباربابی یافته ها حاصل شد. تحلیل عمیق داده ها به استخراج دو مضمون اصلی از مسائل و مشکلات یادگیری دانشآموزان ابتدایی شامل مسائل مربوط به معلمان و مسائل مرتبط با برنامه ارزشیابی توصیفی و 11 زیرمضمون، منجر گردید. نتایج نشانگر وجود مشکلات عمیق و گسترده در عرصه یادگیری دانشآموزان ابتدایی است، به گونه ای که این آسیب های محتمل و موجود، می تواند سلامت و بالندگی نظام آموزش ابتدایی را با چالش های جدی همراه سازد.
Representation of teachers' lived experience of learning difficulties in primary schools: A phenomenological study
English Abstract: The first 5 years experience in school has an important role in children’s improvement and success drives, self- concept, mental health and proper performance. The first step to improve learning is identifying learning difficulties. The aim of this study was analyzing the lived experience of primary school teachers to represent the students' learning problems. Sampling has been purpose-based and after deep and semi structured interviews with 12 teachers, saturation was achieved. Data analysis was done via 7- stage strategy of Colaizzi and after referring results to the participants, the reliability was obtained. Deep analysis of data was resulted in extracting 2 main concepts of primary school students' learning problems and difficulties, including: difficulties related to the teachers and descriptive evaluation, factors and 11 sub concepts. The results reveal the existence of some deep and wide problems in learning arena so that they can get the development and safety of education system face serious challenges.