نویسندگان:
محمد خدایاری فرد1 ، عبدالله خرمی مارکانی2 ، باقر غباری بناب3 ، فرامرز سهرابی4 ، عنایت اله زمانپور5 ، رویا راقبیان6 ، غلامعلی افروز7 ، ولی اله فرزاد8 ، نسرین محمودی9 ، بهنوش زینلی زاده10 ، نرگس تنکمانی11 .1تهران، خیابان جلال آل احمد، روبروی کوی نصر، خیابان دکتر کاردان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
3استاد گروه روانشناسی وآموزش کودکان ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4استاد، گروه روانشناسی سلامت، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.
5دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی
6دکترای روان شناس
7استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
8عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه خوارزمی
9دانشجوی دکتری
10دانشجوی دکتری
11کارشناسی ارشد
چکیده فارسی: از هوش معنوی بهعنوان ظرفیتها و منابع معنوی برای تصمیمگیریها و حل مسائل وجودی روزانه استفاده میشود. برای اندازهگیری هوش معنوی، آزمونی روا و پایا و منطبق بر آموزههای دین اسلام وجود ندارد. این مطالعه تعریف و تعیین ابعاد هوش معنوی و بررسی روایی محتوایی و صوری مقیاس آن در جامعۀ دانشجویی است. مطالعه به صورت کمی و کیفی، و با مروری جامع بر ابزارهای هوش معنوی و مصاحبه با 67 دانشجوی کارشناسی انجام گرفت. طبق نتایج هوش معنوی بهصورت «فرایند جستوجوی معنای وجودی، درک مسائل معنوی، فهم نمادها و مناسک دینی، توانایی استفاده بهینه از منابع معنوی برای حل مشکلات و سازگاری با محیط» تعریف شده و ابعاد سهگانه آن مشخص شد. 106 گویه مقیاس از ابزارهای موجود و 42 گویه آن از مصاحبه بهدست آمد. این مقیاس مبتنی بر زمینه دینی و فرهنگی جامعه دانشجویی ایران بوده و میتواند با روایی محتوایی و روایی صوری خوب و قابل قبول برای سنجش سازه هوش معنوی در جامعه دانشجویی استفاده شود. برای جلوگیری از خستگی و کمک به افزایش دقت پاسخدهندگان و ازدیاد روایی مقیاس، تهیه و تدوین فرم کوتاه مقیاس پیشنهاد میشود.
Development and Determination of Content and Face Validity of Spiritual Intelligence Scale in Iranian Students
English Abstract: People use spiritual intelligence as spiritual capacities and resources for vital decision making and critical thinking in existential subjects or trying to solve daily problems. There is not a valid and reliable scale in this area which is developed based on Islamic conceptualization. The aim of this study was defining spiritual intelligence, determining domains of it, and developing items and testing content and face validities among college students. This study was done in a quantitative and qualitative approach by having a comprehensive overview of the tools of spiritual intelligence and interviewing 67 Bachelor’s students. According to the results, spiritual intelligence was defined as a process of search for existential being, comprehending spiritual problems, understanding the meaning of religious symbols and rituals, the ability of exhausting spiritual resources for solving problems and adaptation with the environment. In addition, the dimensions of spiritual intelligence were clarified. In the next step 106 statements have been extracted from the existing measures, and 42 statements were generated using semi structured interviews. Data indicate this scale can reliability assess spiritual intelligence in college students. Preparing a shorter form is suggested to reduce the time strain, and enhancing its applicability in spiritual as well as psychological research.