نویسندگان:
چکیده فارسی: زندگى دانشجویى دورهای بسیار متفاوت است. آغاز زندگى دانشجویى معمولا با فشار روانى زیادى همراه است، مواردى از قبیل دورى از خانواده و زندگی کردن به شکل مستقل، یافتن کار نیمه وقت و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات گوناگون روحى. پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس ملی سیمای زندگی دانشجویان صورت گرفته است. به منظور ساخت مقیاس ملی سیمای زندگی دانشجویان، برخی از ابزارهای مهم بینالمللی و پرسشنامههای متعدد داخلی بررسی و مقیاس پیشمقدماتی با تعداد 95 سوال در جمعیت 70 نفری از دانشجویان اجرا شد. پس از بررسی اولیه دادهها و رفع خطاها، تحلیل عامل اکتشافی با رهنمود تئوری پشتوانه آن بر روی تعداد 1200 نفر از دانشجویان اجرا شد. پرسشنامه تهیه شده بر اساس مدل نظری شامل 7 بخش اصلی بود. نتایج تحلیل عاملی برای بخشهای 2 تا 5 (نگرش، رضایتمندی و نگرانیها، هیجانات و احساسها و رفتارهای پرخطر) اجرا شده که در هر یک از بخشهای مذکور به ترتیب 3، 2، 2 و 5 عامل استخراج شدند که با مدل نظری مطابقت داشت. در مجموع میتوان اظهار نمود، نسخه اولیه مقیاس ملی سیمای زندگی دانشجویان از ویژگیهای روانسنجی مناسبی برخوردار بوده و قابلیت استفاده در پژوهشهای مرتبط با دانشجویان و جوانان را داراست.
Construction and Validation of “National Scale of Students Life Profile”: A Preliminary Study
English Abstract: Student life is a very different and highly challenged course. Specially, the beginning of student life is often associated with enormous psychological pressure, such as isolation from family and living independently, finding part-time jobs and dealing with various mental problems. This study has aimed to construct and validate a national student life scale for drawing students' lives’ profile. In order to build the national Portrait of student life scale profile some international and national scales and questionnaire were examined and the scale with 95 questions was conducted on the population of 70 students. After screening the data and fixing errors,an exploratory factor analysis was conducted on a sample of 1,200 students, based on the theoretical models. The prepared questionnaire consists of seven main parts based on theory. Factor analysis was conducted for sections attitudes, satisfaction and concerns, emotions and high risk behaviors, and in each of the aforementioned sections respectively 3, 2, 2 and 5 factors were extracted which were congruent with the theoretical model. Totally it can be said that an early version of the national student life scale profile has had good psychometric properties and can be used in researches related to the students and young people