چکیده فارسی: نقش خشونت خانواده علیه دانشآموزان در بزهکاری آنان دکتر محسن حاجیتبار فیروزجائی1 دکتر حسن حاجیتبار فیروزجائی2 نازنین خوشبخت3 دکتر سعید مذبوحی4 چکیده بر اساس نتایج پژوهشهای انجام گرفته کودکان و نوجوانان به سبب رشد نیافتگی عاطفی و هیجانی نسبت به سایر گروهها بیشتر در معرض آسیبهای ناشی از خشونت هستند و یکی از تبعات آن افزایش میزان بزهکاری در آنان است. از این رو، هدف اصلی مطالعه حاضر شناسایی رابطه خشونت خانواده علیه دانشآموزان دبیرستان شهرستان بابل با بزهکاری آنان در سال تحصیلی 92–1391 است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهرستان بابل به تعداد 3750 نفر (1835 نفر پسر و 1915 نفر دختر) بوده که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 351 نفر (179 نفر دختر و 172 نفر پسر) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای محقق ساخته خشونت با 16 سؤال و بزهکاری با 35 سؤال است که روایی آنها به تأیید متخصصان گروه حقوق جزا و جرم شناسی، جامعهشناسی، روانشناسی و روانسنجی رسیده و با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ، پایایی آنها به ترتیب 85/0 و 78/0 محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و تحلیل واریانس) استفاده شده است. نتایج نشان داد که میان خشونتهای روانی، جسمانی و کلامی خانواده علیه دانشآموزان با بزهکاری آنان رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین در میزان بزهکاری دانشآموزان براساس سطح سواد والدین و جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد، اما در میزان بزهکاری دانشآموزان براساس محل سکونت تفاوت معنادار وجود ندارد. کلید واژگان: بزهکاری، خشونت، خشونت روانی، خشونت جسمانی، خشونت کلامی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 15/1/94 تاریخ پذیرش: 9/12/94 1. استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه مازندران، نویسنده مسئول hajitabar62@yahoo.com 2. استادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهر، ایران hajitabar@yahoo.com 3. دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی خانواده درمانی، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی nazaninkhoshbakht62@gmail.com 4. دکتری مطالعات برنامه درسی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات smazbohi@gmail.com
The Role of Family Violence in Adolescents’ Delinquency
English Abstract: The Role of Family Violence in Adolescents’ Delinquency M. Hajitabar Firouzjaee, Ph D H. Hajitabar Firouzjaee, Ph D N. Khoshbakht S. Mazboohi, Ph D Research has demonstrated that children and adolescents are more vulnerable to violence-related injuries than other groups due to the lack of emotional development, a fact which leads to their high delinquency rates. Hence, the present study aimed to identify the relationship between family violence against high school students and their delinquency in the city of Babol in 2012-2013 academic year. The study had a descriptive correlational design. The statistical population of the research comprised all high school boys and girls in Babol (3750 students including 1835 male and 1915 female). Based on Krejcie-Morgan Table and though random stratified sampling method, 351 students (179 female and 172 male) were selected as the statistical sample. The instrumentation included a self-devised 16-item violence questionnaire as well as a 35-item delinquency questionnaire whose validity was verified by the specialists of criminal law, criminology, sociology, psychology, and measurement. The reliability of the questionnaires was calculated to 0.85 and 0.78 respectively by Cronbach’s alpha coefficient. Descriptive and inferential statistics (Pearson correlation coefficient, independent t-test, and analysis of variance) were used to analyze the data. Results showed that there was a positive, significant relationship between family’s mental, physical and verbal violence against students and their delinquency. Furthermore, there was a significant difference in students’ delinquency based on their gender and parent’s education level; however, no meaningful difference was found based on their place of residence. Key words: delinquency; psychological, physical and verbal violence
Keywords: psychological , delinquency , physical and verbal violence .