چکیده فارسی: ارزیابی نحوه اجرای طرح مدارس هوشمند در استان یزد بر اساس الگوی سیپ دکتر علیرضا عصاره1 آسیه السادات مدرسی سریزدی2 دکتر حمیدرضا رضازاده بهادران3 چکیده این تحقیق با هدف "ارزیابی نحوه اجرای طرح مدارس هوشمند استان یزد از دیدگاه معلمان و دانشآموزان" انجام شده است. در این تحقیق میزان موفقیت اجرای طرح مدارس هوشمند از لحاظ عوامل مربوط به درونداد، فرآیند و برونداد مورد بررسی قرار گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی است و جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان و دانشآموزان مدارس هوشمند شهید زینی و اولیای یزد است. روش نمونه گیری دانشآموزان در این پژوهش به صورت تصادفی طبقهای و روش نمونه گیری معلمان تصادفی ساده بوده است. در این پژوهش، برای گردآوری اطلاعات لازم دو نوع پرسشنامه محقق ساخته برای دانشآموزان و معلمان با طیف چهارگانه لیکرت تنظیم شده است. در بررسی نتایج پژوهش حاضر نیز، از آزمون آماری خی 2 استفاده شده است. یافتهها نشان میدهند که از نظر دانشآموزان (3/62 درصد) و معلمان (6/51 درصد) اجرای طرح مدارس هوشمند در دبیرستانهای شهید زینی و اولیای یزد از نظر عوامل مربوط به درونداد موفق نبوده است. همچنین نتایج یافتهها حاکی از آن است که از نظر دانشآموزان و معلمان (به ترتیب 7/62 درصد و 3/68 درصد)، اجرای این طرح در این مدارس از لحاظ عوامل مربوط به فرآیند نیز موفق نبوده است. در این مورد 5/51 درصد از معلمان معتقد بودند که اجرای طرح مدارس هوشمند در این مدارس از نظر عوامل مربوط به برونداد موفق نبوده، اما به نظر 3/52 از درصد دانشآموزان، اجرای این طرح از نظر عوامل مربوط به برونداد موفقیت آمیز قلمداد شده است. کلید واژگان: مدرسه هوشمند، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارزشیابی، الگوی سیپ ___________________________ تاریخ دریافت: 17/8/93 تاریخ پذیرش: 1/7/94 1. دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه شهیدرجایی، تهران alireza_assareh@yahoo.com 2. نویسنده مسئول، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران asiyeh_modarres@yahoo.com 3 . استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، تهران rezazade1390@gmail.com
Evaluation of the Implementation of Smart Schools Program in Yazd Based on CIPP Model
English Abstract: Evaluation of the Implementation of Smart Schools Program in Yazd Based on CIPP Model A. R. Assareh, Ph.D. A. Modaresi Saryazdi H. R. Bahadoran, Ph.D. To estimate the extent to which the implemented Smart School Program has been successful in terms of factors related to its input, process, and output, in the opinion of teachers and students of two such schools in Yazd, random samples were selected and then two questionnaires were administered. Close to %63 of the students consider the program as unsuccessful as far as factors related to input are concerned, while only %52 of the teachers had the same opinion. In terms of factors related to the process, the results were similar (%64 of teachers and %63 of students rated the program as unsuccessful). More than half of the teachers considered the output as unsuccessful while almost as many of students considered it successful. Key words: smart schools, ICT, evaluation, CIPP model
Keywords: evaluation , smart schools , ICT , CIPP model .