چکیده فارسی: تأثیر روش درمانجو-مداری راجرز بر نگرش دانشآموزان نسـبت بـه مصـرف مواد مخدر سید علی اکبر مرتضوی امامی1 دکتر قدسی احقر2 چکیده هدف از این پژوهش تعیین تأثیر روش درمانجو- مدار راجرز بر نگرش نسبت به مواد مخدر دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران بود. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 40 نفر در نظر گرفته شده است که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه نگرش نسبت به مواد مخدر (دلاور،1383) بهرهگیری شد که دارای 40 سؤال پنج گزینهای بود و روش درمانجو- مداری راجرز طی 8 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد. این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کوواریانس) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که میزان نگرش نسبت به مواد مخدر دانشآموزانی که روش درمانجو- مدار راجرز را دریافت کردهاند بهطور معناداری پایینتر از میزان نگرش نسبت به مواد مخدر دانشآموزانی است که روش درمانجو- مدار راجرز را دریافت نکردهاند. روش درمانجو- مداری راجرز در تغییر نگرش نسبت به مواد مخدر دانش آموزان در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روش درمانجو-مداری راجرز سبب تغییر نگرش به مواد مخدر دانش آموزان گروه آزمایش شد. از اینرو به نظر میرسد این برنامه بهمنزله یک عامل حفاظت کننده، سبب نگرش منفی نسبت به مصرف مواد مخدر میشود. کلید واژگان: نگرش به مواد مخدر، درمانجو- مداری راجرز، دانش آموزان ___________________________ تاریخ دریافت: 3/2/94 تاریخ پذیرش: 30/6/94 1. دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد کرمان emami_sajjad67@yahoo.com 2. عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران ahghar2004@yahoo.com
The Effect of Rogers' Client-Centered Approach on Students' Attitude towards Drug Abuse
English Abstract: The Effect of Rogers' Client-Centered Approach on Students' Attitude towards Drug Abuse A.A. Mortazavi Emami G. Ahghar, Ph D The purpose of the present study was to determine the impact of Rogers' client-centered approach on senior high school students’ attitude towards drug abuse in Tehran. The sample size was identified through Cochran’s formula and a sample of 40 students was selected by multistage sampling. This study was a quasi-experimental one with pretest-posttest, and follow-up stages. The data were collected using attitude towards drugs questionnaire which contained 40 five-option items (Delavar, 2004). Rogers’ client-centered approach was administered in 8 sessions of 90 minutes. For data analysis, descriptive and inferential statistics (ANCOVA) were used. Results indicated that students who received Rogers’ client-centered approach significantly had lower attitudes than those who did not receive the intervention. Rogers' client-centered approach had appropriate stability over time. The results showed that client-centered approach changed students’ attitudes towards drug abuse in the experimental group. Hence, it seems that this program, as a protective factor, can lead to negative attitude towards drug abuse. Key words: attitude towards drug abuse, Rogers’ client-centered approach, students
Keywords: students , attitude towards drug abuse , Rogers’ client-centered approach .