چکیده فارسی: مقایسه اثربخشی الگوی مشورت رفتاری مشترک با آموزش والدین براساس رویکرد آدلری بر کاهش نشانگان درونی سازی و برونی سازی کودکان 8 تا 10 ساله شهر تهران زهرا کاشانی نسب1 دکتر ولی الله فرزاد2 دکتر شکوه نوابی نژاد 3 دکتر مهدی زارع بهرام آبادی4 چکیده مهمترین عامل بروز مشکلات هیجانی و رفتاری در فرزندان محیط خانواده است. هدف از پژوهش حاضرمقایسه اثربخشی الگوی مشورت رفتاری مشترک با آموزش والدین براساس رویکرد آدلری بر کاهش نشانگان درونی سازی و برونی سازی کودکان 8 تا 10 ساله شهر تهران بوده است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. به این منظور، از میان مادرانی که با توجه به پرسشنامه سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ(ASEBA)فرم سیاهه رفتاری کودکان(CBCL) و انجام یک مصاحبه نیمه ساختاریافته، مطابق با معیارهای این پژوهش بودند، درمجموع 40 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و به روش تصادفی در چهار گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند(هر گروه 8 نفر). گروههای آزمایشی هفته ای یکبار و به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای مورد آموزش قرار گرفتند؛ درحالیکه گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. یافته ها نشان دادند که نمره کلی نشانگان درونی سازی و برونی سازی کودکان کاهش معناداری داشته است. تغییرات ایجاد شده در پیگیری 30 روزه نیز ماندگار بود. از این رو، آموزش والدین میتواند بر کاهش نشانگان درونی سازی و برونی سازی کودکان مؤثر باشد. کلید واژگان:الگوی مشورت رفتاری مشترک، آموزش والدین براساس رویکرد آدلری، نشانگان درونی سازی، نشانگان برونی سازی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 1/8/94 تاریخ پذیرش: 9/12/94 1. دانشجوی دکتری رشته مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانz.kashaninasab@yahoo.com 2. دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، نویسنده مسئولvfarzad@yahoo.com 3. استاد تمام، دانشگاه خوارزمیnavabinejad@yahoo.com4.دانشیار گروه علوم رفتاری مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، سازمان سمتmz.bahramabadi@gmail.com
The Efficacy of Conjoint Behavioral Consultation and Adlerian Parent Education on Reducing Internalizing and Externalizing Symptoms among 8- to 10-Year-Old Children in Tehran
English Abstract: The Efficacy of Conjoint Behavioral Consultation and Adlerian Parent Education on Reducing Internalizing and Externalizing Symptoms among 8- to 10-Year-Old Children in Tehran Z. Kashani Nasab V. Farzad, Ph D S. Navabinejad, Ph D M. Zare’ Bahramabadi, Ph D The most significant factor in manifestation of behavioral and emotional symptoms among children is the family environment. The purpose of this study was to compare the effectiveness of conjoint behavioral consultation with Adlerian parent education to assess their efficacy on decreasing internalizing and externalizing symptoms among 8- to10-year-old children in Tehran. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest and control group design. The instrumentation comprised Achenbach System of Empirically-Based Assessment (ASEBA), the CBCL as well as a researcher-made semi-structured interview. The sample consisted of 40 mothers whose children manifested internalizing and externalizing symptoms. The mothers were then randomly assigned to 1 control and 4 experimental groups. The experimental groups received the intervention during 8 weekly sessions of 90 minutes; however, the control group received no intervention. The results revealed that teaching conjoint behavioral consultation and Adlerian approach significantly decreased the internalizing and externalizing symptoms among 8- to 10-year-old children. In addition, the changes persisted in the 30-day follow-up. Key words: conjoint behavioral consultation, Adlerian parent education, internalizing symptoms, externalizing symptoms
Keywords: conjoint behavioral consultation , Adlerian parent education , internalizing symptoms , externalizing symptoms .