نویسندگان:
لیلا محمد1 ، زهرا غلامی حیدرآبادی2 .1گروه روانشناسی، واحد تهران-غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2گروه روانشناسی، واحد تهران-غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده فارسی: افسردگی به عنوان یک اختلال روانی رایج در میان جمعیت سالمندی جهان میتواند اثر منفی در توانایی حل مشکلات آنها داشته باشد. همچنین عدم توانایی حلمسأله ممکن است باعث ایجاد افسردگی در سالمندان شود. بنابراین این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی مبتنی بر حلمسأله بر افسردگی زنان سالمند در سال 1397 انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام زنان سالمند مبتلا به افسردگی عضو فرهنگ سراهای شهر تهران بودند که از میان آنها 24 زن با دامنه سنی 65-55 با روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 8 جلسه نود دقیقه ای، هر هفته یک جلسه تحت آموزش قرار گرفت، در صورتی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. به منظور ارزیابی متغیر افسردگی از پرسشنامه افسردگی بک استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین نمره های افسردگی گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر این مداخله باعث کاهش معنادار افسردگی در زنان سالمند گردید. با توجه به مطالعه حاضر میتوان چنین بیان کرد که آموزش راهبردهای شناختی مبتنی بر حلمسأله افکار منفی را کاهش میدهد، خوش بینی و حس خودکارامدی را افزایش میدهد و در نتیجه باعث کاهش افسرگی در این افراد میشود. بنابراین میتوان این روش مداخله ای را به عنوان یک روش مؤثر برای کاهش افسردگی زنان سالمند به کار برد.
The Effectiveness of Training the Problem Solving-based Cognitive Strategies on depression in elderly women
English Abstract: Depression is a common mental disorder among the older population of the world can have negative effects on their problem-solving ability. In addition, the inability to solve the problems may cause depression in these people. This study investigated the effectiveness of problem-solving cognitive strategies on depression in elderly women. The method of this research includes a quasi-experimental pretest-posttest design, performing on an experimental as well as a control group. The statistical population of this study was obtained using an accessibility sampling method, including elderly women of age 55-65 years, who were members of cultural centers in the city of Tehran in 2018. In order to create the sample, twenty-four subjects were randomly selected and divided into the experimental and control groups. The experimental group experienced the problem solving cognitive therapy training course, whereas the control group received no intervention. A well-known inventory, Beck Depression Inventory-II (BDI-II), was used to assess the depression variable among these people. Having been accumulated, the data were analyzed using a univariate covariance method. The results of this study demonstrates a significant difference between the average depression scores of the experimental and control groups. According to the findings of this research, it can be concluded that taking part in sessions of problem solving-based cognitive strategies can diminish negative thoughts, increase optimism and self-efficacy among elderly women, and consequently decreases the depression.