چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی در زمینه چشماندازهای ایجابی و سلبی آموزش مجازی است. رویکرد پژوهش کیفی و روش مورد استفاده پدیدارشناسی است. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک- محور با 12 تن از معلمان دوره ابتدایی مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد، سپس دادههای گردآوریشده تحلیل شدند. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها منجر به دستهبندی پنج مضمون اصلی و 20 مضمون فرعی شده است. مضامین به دست آمده در نهایت ذیل دو محور اصلی نگاه ایجابی و سلبی نسبت به آموزش مجازی قرار گرفت. محور نگاه سلبی شامل مضامین اصلی فرسودگی والدگری، فقدان مداخلات توسعهای-حرفهای و فقدان حمایتهای روانشناختی – ارتباطی است. نگاه ایجابی به آموزش مجازی نیز در برگیرنده دو مضمون اصلی توسعه سرمایه دانشی فضای مجازی و دسترسی به فرصتهای برابر آموزشی است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان اذعان داشت که اشاعه آموزش مجازی در دوره ابتدایی میتواند به سرمایه دانشی و دسترسی به فرصتهای برابر آموزشی منجر شود. همچنین ضروری است که مسئولان آموزش و پرورش با تدارک دورههای آموزشی نسبت به توسعه نقش والدگری والدین در فضای مجازی و حمایتهای روانشناختی – ارتباطی اهتمام ورزند.
Exploring the Lived Experiences of Elementary School Teachers with Virtual Education, Examining both its Positive and Negative Dimensions
English Abstract: The aim of this study is to explore the lived experiences of elementary school teachers regarding the positive and negative aspects of virtual education. Employing a qualitative approach and a phenomenological method, the research involved semi-structured interviews with 12 elementary teachers selected through purposive criterion-based sampling. The collected data were analyzed and led to the identification of five main themes and 20 sub-themes, which were ultimately categorized under two overarching perspectives: positive and negative views toward virtual education. The negative perspective included themes such as parental burnout, lack of developmental-professional interventions, and absence of psychological-communicative support. In contrast, the positive perspective encompassed the development of digital knowledge capital and access to equal educational opportunities. Based on the findings, it can be concluded that the expansion of virtual education in elementary schools can enhance knowledge capital and promote educational equity. Moreover, it is essential for educational authorities to organize training programs aimed at strengthening parental roles in virtual environments and providing psychological and communicative support.
Keywords: virtual education , teachers , elementary school .