چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش هشیاری در لحظهها بر استرس والدگری و تعارضات والد-فرزندی والدین کودکان بیشفعال بود. پژوهش از نوع مطالعات نیمهآزمایشی و طرح آن از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ والدین دارای کودک بیشفعال کاشان به تعداد 473 نفر در سال 1400 بود . نمونه پژوهش 30 نفر از والدین دارای کودکان مبتلا به بیشفعالی بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با گزینش تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش مربوط به هشیاری در لحظهها را دریافت کرد، اما گروه کنترل در این زمینه آموزشی دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استرس والدینی (بری و جونز، 1995) و پرسشنامه تعارض والد-فرزندی اشتراوس و همکاران(۱۹۹۸) بود که در دو مرحله پیش از اجرای پژوهش و پس از پایان جلسات آموزشی برای هر دو گروه اجرا شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS22 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش هشیاری در لحظهها بر استرس والدگری (0/01 > P ) با میزان اثر 0/83 و بر تعارضات والد-فرزندی ( 01/0 > P) با میزان اثر 0/75، تأثیر دارد. از این رو، هشیاری در لحظهها میتواند به منزلۀ یک روش غیردارویی مؤثر برای کاهش مشکلات روانشناختی والدین دارای کودکان بیشفعال به کار گرفته شود.
The Effectiveness of Mindfulness Training on Parenting Stress and Parent–Child Conflicts in Parents of Children with ADHD
English Abstract: This study set out to evaluate the effectiveness of mindfulness training on parenting stress and parent–child conflicts among parents of children with ADHD. Using a quasi-experimental design with a pre-test–post-test and control group, the research was conducted in Kashan in 2021 with a statistical population of 473 parents. A sample of 30 parents was selected through convenience sampling and randomly assigned to experimental and control groups (15 each). The experimental group received eight mindfulness training sessions, while the control group received no intervention. Parenting stress and parent–child conflict were measured before and after the intervention using the Parenting Stress Scale (Berry & Jones, 1995) and the Parent–Child Conflict Questionnaire (Straus et al., 1998). Analysis of covariance in SPSS-22 revealed that mindfulness training significantly reduced parenting stress (p < 0.01, η² = 0.83) and parent–child conflict (p < 0.01, η² = 0.75), suggesting that mindfulness training can serve as an effective non-pharmacological approach for mitigating psychological difficulties in parents of children with ADHD.
Keywords: mindfulness , parenting stress , parent–child conflicts , children with ADHD .