چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رویکرد روان- آموزشی تفکر انتقادی بر افکار اضطرابی و قضاوت اخلاقی معلمان انجام گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و طرح تحقیق از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان پایه اول آموزشوپرورش شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. در این پژوهش، 30 معلم با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند(15 معلم در گروه آزمایش و 15 معلم در گروه گواه). ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای افکار اضطرابی ولز (1995) و قضاوت اخلاقی دیویس (1994) بود. رویکرد روان-آموزشی تفکر انتقادی به صورت هفتگی طی هشت جلسه 90 دقیقهای در گروه آزمایش برگزار و برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که رویکرد روان-آموزشی تفکر انتقادی بر افکار اضطرابی(0/977) و قضاوت اخلاقی(0/936) تأثیرگذار بوده است. در میزان متغیرهای ترکیبی افکار اضطرابی و قضاوت اخلاقی، میان دو گروه آزمایش و کنترل تفاوتی معنادار حاصل شده است (0/996=اثر پیلایی، 0/001>P). بنابراین، برای اینکه معلمان بتوانند تفکر انتقادی را در عمل بهکار گیرند، باید اعتمادبهنفس و حداقل افکار اضطرابی را در مورد تواناییهای خود داشته باشند و از آن به مثابه منبعی ارزشمند در جهت قضاوت اخلاقی بهتر استفاده کنند.
The Effectiveness of a Psycho-Educational Critical Thinking Approach on Teachers’ Anxious Thoughts and Moral Judgment
English Abstract: The present study examined the effectiveness of a psycho-educational critical thinking approach on anxious thoughts and moral judgment in first‐grade teachers, using an applied quasi‐experimental pretest-posttest design with a control group. Thirty teachers from Mashhad (2021-2022 academic year) were selected through multistage cluster sampling method and randomly assigned to experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The experimental group participated in eight weekly 90-minute critical‐thinking training sessions, while the control group received no intervention. Data collected via the Wells Anxious Thoughts Questionnaire (1995) and the Davis Moral Judgment Questionnaire (1994) were analyzed with multivariate analysis of covariance, revealing substantial effects on anxious thoughts (η² = 0.977) and moral judgment (η² = 0.936) and a significant overall difference between groups on combined outcomes (P < 0.001, Pillai’s trace = 0.996). These results suggest that bolstering teachers’ confidence and minimizing anxiety about their capabilities is essential for effectively applying critical thinking as a resource for improved ethical decision‐making.
Keywords: critical thinking , teachers , Moral Judgment , anxious thoughts .