چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل راهبردهای هماهنگی خانواده و مدرسه در مواجهه با چالشهای عاطفی – اجتماعی نوجوانان، بهصورت کیفی و با استفاده از نظریه دادهبنیاد انجام شده است. نمونه مورد مطالعه شامل ۱۱ نفر از مشاوران مدارس دوره متوسطه دوم بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شده است. دادههای حاصل از این مصاحبهها با روش تحلیل مقایسۀ مداوم اشتراوس و کربین در سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل دادهها، چهار کد انتخابی شامل «راهبردهای رابطه-محور»، «راهبردهای ساختار-محور»، «منابع و حمایتها» و «موانع و چالشها» را نشان داد. افزون بر این، 14 کد محوری و ۱۶۸ کد باز نیز از آنها استخراج شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ایجاد روابط مشارکتی و مؤثر میان خانواده و مدرسه میتواند به بهبود عملکرد عاطفی و رفتاری نوجوانان کمک شایانی کند و در نهایت به ارتقای کیفیت زندگی آنها منجر شود. این نتایج را میتوان مبنایی برای طراحی برنامههای آموزشی و حمایتی در زمینۀ بهبود تعاملات خانواده و مدرسه قرار داد تا سیاستگذاران و مسئولان آموزشی بتوانند راهکارهایی مؤثر برای حمایت از نوجوانان و خانوادههای آنها ارائه دهند.
Exploring Family-School Coordination Strategies for Addressing Adolescents’ Socio-Emotional Challenges: A Qualitative Study
English Abstract: The present qualitative study employed a grounded theory approach to identify and analyze family-school coordination strategies for addressing adolescents’ socio-emotional challenges. Eleven senior high school counselors were purposively sampled, and data were collected through semi-structured interviews. Using Strauss and Corbin’s constant comparative method, the interviews were coded in three phases—open, axial, and selective—resulting in four selective codes (“relationship-focused strategies,” “structure-focused strategies,” “resources and supports,” and “barriers and challenges”), fourteen axial codes, and 168 open codes. The findings demonstrate that fostering collaborative and effective family-school relationships can substantially enhance adolescents’ emotional and behavioral adjustment and, ultimately, their quality of life. These insights can guide the development of educational and support programs to strengthen family-school interactions, enabling policymakers and educational authorities to implement targeted measures that support adolescents and their families.
Keywords: students , adolescents , grounded theory , Family-school coordination , socio-emotional challenges .