نویسندگان:
ایوب ناصری1 ، شهاب بهرامی2 ، منا فرزادفر3 ، سجاد سروش4 .1گروه تربیت بدنی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2گروه تربیت بدنی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3گروه تربیت بدنی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
4گروه تربیت بدنی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی: هدف از این تحقیق، طراحی و اعتباریابی الگوی امیدآفرینی در دانشجویان دختر از طریق مشارکت در فعالیتهای فوقبرنامه ورزشی بود. مشارکتکنندگان بخش کیفی پژوهش شامل مدیران ورزشی در دانشگاهها، اساتید مدیریت ورزشی و کارشناسان فوقبرنامه ورزشی دانشگاهها و جامعه آماری در بخش کمی ﺷﺎﻣﻞ دانشجویان دختر شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی فوقبرنامه دانشگاه میباشد. نمونه آماری بخش کیفی 15 نفر (نمونهگیری هدفمند) و در بخش کمی 400 نفر (نمونهگیری خوشهای) انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر از نظریه دادهبنیاد رویکرد استراوس و کوربین در بخش کیفی و از روش معادلات ساختاری در بخش کمی با استفاده از نرمافزار اسمارت پی. ال. اس نسخه 4 استفاده گردید. در بخش کیفی پژوهش 11 مقوله استخراج شد و در قالب ابعاد ششگانه الگوی پارادایمی جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر شش مؤلفة اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است، بنابراین مدل پژوهش از برازش کافی برخوردار میباشد. همچنین روابط موجود در مدل پژوهش تأیید شدند (مقدار تی بیشتر از 96/1). به دلیل اینکه مشارکت در فعالیتهای ورزشی فوقبرنامه پیامدهای مثبت فراوانی در زمینه امیدآفرینی در دانشجویان بهعنوان آیندهسازان ایران دارد، توصیه میشود که تدابیر لازم باتوجهبه مدل ارائه شده برای افزایش مشارکت دانشجویان دختر در فعالیتهای ورزشی فوقبرنامه دانشگاه با ارتقا کیفی و کیفی آن اتخاذ گردد.
creating hope in female students through participation in extracurricular sports activities at the university: A mixed study
English Abstract: The purpose of this study was to design and validate a model of creating hope in female students through participation in extracurricular sports activities at the university. participants in the qualitative part of the study included sports managers from universities, professors of sports management, and experts in extracurricular sports activities, while the quantitative segment consisted of female students participating in extracurricular sports at the university. The statistical sample for the qualitative section was 15 people (purposive sampling) and for the quantitative section, 400 people (cluster sampling) were selected. Data collection instruments employed in this study included a semi-structured interview and a questionnaire developed by the researcher. The grounded theory of Strauss and Corbin's approach was applied in the qualitative analysis, while the structural equation modeling approach was utilized in the quantitative analysis using Smart PLS4 software. The qualitative analysis resulted in the extraction of 11 items, which were organized into six dimensions of the paradigm model. Additionally, the quantitative analysis demonstrated that all six primary components of the research exhibited an adequate fit, indicating that the research model possesses sufficient validity. The relationships within the research model were confirmed, as evidenced by t values exceeding 1.96. Consequently, it is recommended that appropriate measures be implemented in accordance with the proposed model to enhance female student participation in extracurricular sports activities.