نویسندگان:
مرتضی توکلی زیارتگاهی1 .1گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده فارسی: خانواده در ایران کشوقوسهای فراوانی را از سر گذارند. خانواده ایرانی از زمان تصویب قانون خانواده در سال 1310 تا تشکیل دادگاههای خانواده در سال 1391، همواره موضوع سیاستگذاری دولت قرار گرفت و خودبنیادیاش برای حل مسائلش به تدریج رو به تحلیل گذاشت. این روند از ساخت فرایندی حکایت دارد که قضاییسازی نامیدهایم. قضاییسازی ضمن همدستی با دو رسانۀ پول و قدرت توانست مناسبات فرهنگی پیرامون ازدواج را به حقوق قضایی فردی و مراسمات کالایی بدل کند و تا امروز به تحریف جهانزیست خانواده ایرانی کمر بندد. مطالعۀ حاضر در صدد است تا نشان دهد که چگونه قضاییسازی موجبات تضعیف پیوندهای جمعی را در عرصۀ خانوادگی فراهم آورده و از طریق ایجاد سازوکارهای قضایی حول مناسبات فرهنگی خانواده ایرانی به کالاییشدن و تورم قضایی آن منجر گردد. روش مطالعه حاضر، روش عینیتبخشی دیالکتیکی یورگن هابرماس بوده و با تکنیک کتابخانهای به تحلیل انتقادی فرایند قضاییسازی پرداخته است. نتایج نشان میدهد که قضاییسازی به شکل مستقیم و غیرمستقیم پیامدهای هزینهباری را به خانواده ایرانی تحمیل کرده است که کالاییشدن مناسبات پیرامون ازدواج، افزایش اختلافات خانوادگی و رواج طلاق، گسترش دامنۀ شروط ضمن عقد، رشد بازار مشاوره و چرخۀ ارجاع، و رواج گرایش به روابط آزاد خارج از ازدواج از این جملهاند.
A Critical look at the Judicialization and the Distortion of Iranian Family lifeworld
English Abstract: From the time the Family Law was passed in 1931 until the establishment of family courts in 2012, the Iranian family has always been the subject of government policy-making, and its autonomy to solve its problems has decreased. This trend indicates the construction of a process that we have called judicialization. Judicialization, while collaborating with the two media of money and power, was able to transform cultural relations around marriage into individual rights and commodity ceremonies, and has continued to distort the Iranian family's lifeworld to this day. This study shows how judicialization has weakened collective bonds in the family sphere and, through the creation of judicial mechanisms around the cultural relations of the Iranian family, has led to its commodification and judicial inflation. The method study is Jürgen Habermas' dialectical objectification method and has critically analyzed the judicialization process using library techniques. The results show that judicialization has imposed costly consequences on the Iranian family, including the commodification of marriage-related relationships, increased family disputes and the prevalence of divorce, the expansion of the scope of marriage contract provision, the growth of the counseling market and referral cycle, and the prevalence of a tendency toward open relationships outside of marriage.