نویسندگان:
کریم عبدالمحمدی1 ، فرهاد غدیری2 ، عسگر علیمحمدی3 .1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
3استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی معنویتدرمانی گروهی بر تابآوری روانشناختی مادران با کودک کمتوانی ذهنی و باروش نیمهآزمایشی ازنوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل مادران دارای کودک کمتوانی ذهنی بود که فرزندشان در سال تحصیلی 1402-1401 در مدارس استثنایی شهر تبریز در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودند. جهت انجام پژوهش، تعداد 42 نفر از این مادران بااستفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش طی 12 جلسه معنویتدرمانی را دریافت کردند و گروه گواه در لیست انتظار باقی ماندند. دادهها با استفاده از از پرسشنامه تابآوری ریچاردسون جمعآوری (پیشآزمون و پسآزمون) و با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که معنویتدرمانی گروهی بر تابآوری روانشناختی مادران با کودک کمتوانی ذهنی با اندازه اثر 462/0 تأثیر معنادار دارد (05/0p<). بنابراین، متخصصان میتوانند برای ارتقای تابآوری روانشناختی مادران با کودک کمتوانی ذهنی از معنویتدرمانی بهعنوان مداخلهای مؤثر استفاده کنند.
The Effectiveness of Group-Based Spirituality Therapy on the Psychological Resilience of Mothers with Children with Intellectual Disabilities
English Abstract: This research aimed to investigate the effectiveness of group-based spirituality therapy on the psychological resilience of mothers with children with intellectual disabilities and was conducted in a quasi-experimental pretest-posttest design with a control group. The population included mothers with children with intellectual disabilities whose children were studying in elementary school in Tabriz exceptional schools in the academic year 2022-2023. To conduct the study, 42 of these mothers were selected by the convenience sampling and randomly assigned to the test and control groups. Participants in the test group received 12 sessions of spirituality therapy, and the control group remained on the waiting list. The data were collected using Richardson's resilience questionnaire (pretest and posttest) and analyzed with multivariate analysis of covariance. The results showed that group-based spirituality therapy has a significant effect on the psychological resilience of mothers with children with intellectual disabilities with an effect size of 0.462 (P<0.05). Therefore, specialists can use spirituality therapy as an effective intervention to improve the psychological resilience of mothers with children with intellectual disabilities