نویسندگان:
زهرا محمدی1 ، معصومه محمدی2 .1دانشپژوهش دکتری تفسیر تطبیقی، مجتمع آموزش عالی بنتالهدی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.
2دانشپژوهش دکتری کلام اسلامی، مجتمع آموزش عالی بنتالهدی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.
چکیده فارسی: پوشش اسلامی بهویژه حجاب، یکی از مسائل چالشبرانگیز در تاریخ مطالعات شرقشناسی بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاههای مستشرقان درباره حجاب اسلامی در قرن اخیر بهروش تحلیلی- انتقادی اسپریگنز، انجام شد. نتایج بررسیها نشان داد که نقدهای مستشرقان بر پایههای غرضورزانه و ایدئولوژیک قرار دارد نه تحلیلهای علمی و عینی. رسانهها، ابزار مؤثری در مقابله با این تبلیغات منفی شناخته میشوند تاجایی که میتوانند با تغییر نگرشها و تصورات اشتباه، فرهنگ حجاب اسلامی را تقویت نموده و به رفع شبهات موجود در مورد آن کمک کنند. همچنین نتایج نشان داد که مستشرقان، حجاب را نشانهای از عقبماندگی زنان مسلمان میدانند، درحالیکه این پوشش، نمادی از هویت دینی و فرهنگی جوامع اسلامی است. در پژوهش حاضر راهکارهایی همچون ارزشگذاری غیرمستقیم دولتها، هنجارسازی، نمادسازی، توجیه افکار عمومی نسبتبه تحول در سبک زندگی برای ارتقای آگاهی و مقابله با دیدگاههای منفی مستشرقان ارائه و به اهمیت استفاده از رسانههای جمعی برای ترویج و نهادینهسازی فرهنگ حجاب در دنیای معاصر تأکید شد.
A Critical Analysis of Orientalists' Viewpoints on Islamic Hijab in the Last Century
English Abstract: Islamic clothing, especially Hijab, has been one of the most challenging issues in the history of Orientalism studies. The present study aimed to review the viewpoints of orientalists on Islamic Hijab in the last century using Spragens' critical-analytical method. The results showed that the criticisms of orientalists are based on biased and ideological foundations, not scientific and objective analyses. The media are known as effective tools in countering this negative propaganda to the extent that they can strengthen the culture of Islamic Hijab by changing attitudes and misconceptions and help to dispel existing doubts about it. The results also indicated that orientalists consider Hijab a sign of backwardness of Muslim women, while this clothing is a symbol of the religious and cultural identity of Islamic societies. In the present study, strategies such as indirect valuation by governments, norming, symbolizing, and justifying public opinion toward lifestyle changes were presented to raise awareness and confront the negative views of orientalists, and the importance of using mass media to promote and institutionalize the Hijab culture in the contemporary world was emphasized.