چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، فهم چگونگی پیوند میان نظر و عمل بر اساس مطالعه موردی تدریس ریاضیات بر پایۀ مبانی انسانشناختی رودلف اشتاینر بود. دادههای پژوهش با روش نمونهگیری هدفمند ازطریق مطالعه و بررسی اسناد مرتبط با رویکرد انسانشناختی اشتاینر و همچنین بهکارگیری دانستههای پژوهشگرانی که با فلسفۀ اشتاینر و رهیافت او آشنا بودند و تجربیات آنها در مقالاتی در این زمینه در بازه زمانی 2022-2000 در پایگاههای علمی معتبر و تارنماهای مرتبط به رشته تحریر درآمده، گردآوری شده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از شیوه تحلیل مضمون استفاده شده است. برای اعتباریابی دادهها از روشهای قابلقبول و قابلاعتمادبودن استفادهشده است. تحلیل دادهها منجر به دستهبندی سه مضمون سازماندهنده و 15مضمون پایه شده است. مضامین سازماندهنده شامل تناظر ابعاد وجودی انسان و هستی(عناصر اربعه و ...)، هستی روحانی انسان(ابعاد سهگانۀ روح و ....) و نگاه کلگرایانه و تکاملی به انسان(تکامل همهجانبه و ...) است. پس از کشف مضامین انسانشناختی فلسفۀ اشتاینر در راستای ارتباط میان آنها با تدریس درس ریاضی کوشش شده است. یافتههای پژوهش نشان دادند که تفسیر دیدگاه اشتاینر در بُعد انسانشناختی فلسفه او در تدریس ریاضیات، با بهرهگیری از زمینههایی چون هنر بهعنوان بستر اصلی، در خلال رویکردی کلنگر به تعلیموتربیت انسان، زمینۀ رشد و توسعۀ همۀ ابعاد وجودی انسان را مدنظر قرار میدهد. متناظر با یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که سیاستگذاران نظام آموزشی برای اصلاح روند تربیت تکبعدی و صرفاً شناخت-محور موجود در مدارس، رهیافتهای حاصل با محوریت زیباییشناختی را برای تعدیل و اصلاح وضعیت موجود مدنظر قرار دهند.
The Tie between Theory and Practice: A Case Study on the Teaching of Mathematics Based on Rudolf Steiner’s Views
English Abstract: Given the holistic perspective attributed to Rudolf Steiner on education, the researchers took upon themselves to initially clarify his humanistic stance on education and then apply the findings to the teaching of mathematics. To this end, a sample of all writings on Steiner’s approach to education, published within the span of 22 years (2000-2022) was theme analyzed and the derived data were validated through acceptable and reliable methods. Data analysis yielded three organizing concepts and 15 basic themes. The organizing concepts are the correspondence between existential dimensions of humans and nature, the spirituality of mankind, and the holistic and evolutionary perspective on humans. The attempt at utilizing these findings in teaching mathematics indicated that by taking advantage from areas such as art, as the main setting, along with a holistic approach to education, the development of all existential dimensions would be provided for. Thus, policymakers should correct the one-dimensional approach to education and incorporate the affective dimension too.
Keywords: mathematics , Philosophy of education , Rudolf Steiner , art-based curriculum .