چکیده فارسی: آموزش کارآفرینی در کسب مهارتهای لازم مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، ابتکار عمل و کار مشارکتی برای بهبود اشتغالپذیری به نوجوانان کمک میکند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مؤلفههای کارآفرینی در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش پژوهش از نظر گردآوری دادهها، آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی، ابعاد با استفاده از نظریه دادهبنیاد شناسایی شدند و در بخش کمی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان حوزه مدیریت آموزشی به روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی و در بخش کمی، 147 نفر از مدیران هنرستانهای شاخه فنیوحرفهای و کاردانش دوره دوم متوسطه شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته بود. تجزیه وتحلیل بخش کیفی از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و در بخش کمی برای تحلیل عاملی تأییدی از نرمافزار لیزرل استفاده شد. در بخش کیفی، پنج بعد زیرساخت، ساختار، سرمایه انسانی، محیط کسب و کار و فرایندهای آموزشی شناسایی شدند که پایایی آلفای کرونباخ این ابعاد به ترتیب 0/92، 0/90، 0/96، 0/92 و 0/91 و روایی محتوایی این ابعاد به ترتیب 0/88، 0/89، 0/90، 0/86 و 0/88 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که بارهای عاملی بهدست آمده بزرگتر از 0/3 بودند که بیانگر تأیید بارهای عاملی بود. از این رو، توجه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه به مقوله کارآفرینی میتواند کارآیی نظام آموزشی را برای تربیت نیروی خلاق و ماهر افزایش دهد.
Construction and Validation of a Questionnaire on the Availability of Grounds for Learning Entrepreneurship in Tehrani High Schools
English Abstract: Given that entrepreneurship is a learned skill and is related to skills such as critical thinking, problem solving, initiation, and cooperation, it is paramount that it is taught in high schools given that the grounds for doing so are available. To assess such availability, based on the inputs of 15 experts in educational administration, an instrument was designed and constructed that consists of five dimensions of infrastructures, structure, human resources, work environment, and educational processes. The internal consistency of the instrument was measured to be rather high (+0.91) across the five dimensions. To validate the instrument, following the interviews of a categorically random sample of 147 technical high school principals, a confirmatory factor analysis was performed that yielded factor loads greater than 0.3. Hence, it can be used to further advance the teaching of entrepreneurship in high schools.
Keywords: validation , entrepreneurship , high schools .