چکیده فارسی: استفاده از بازیهای آموزشی دیجیتال در آموزش ریاضی، اخیراً پژوهشهای زیادی را به خود اختصاص داده و اثربخشی آنها در این پژوهشها مورد تائید قرار گرفته است، اما برای نحوه ادغام عملی این بازیها در فرایند تدریس از سوی معلمان مشکلاتی وجود دارد و راهنماییهای عملی مناسب ارائه نشده است در همین راستا هدف پژوهش حاضر، پر کردن شکاف پژوهشی برای ادغام عملیاتی بازیهای دیجیتال در فرایند تدریس-یادگیری است. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی مطالعه موردی استفاده شده است. فعالیتهای انجام شده در درون این روش مشاهده مشارکتی، مصاحبه با معلمان و یادداشتبرداری از فعالیتهای انجامشده در جلسات بازی کلاس درس بوده است. محتوای آموزش در این پژوهش درس ریاضی سوم ابتدایی بود که دانشآموزان در آن جمع و تفریق را بهصورت یک بازی با سبک ایفای نقش یادگرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که معلمان برای اثربخش بودن تدریس خود، در یادگیری مبتنی بر بازیهای دیجیتال، فعالیتهای متنوعی را انجام میدهند که 1. معلم در نقش متخصص بازیهای دیجیتال، 2. پرسشگری و تشویق به تفکر بازتابنده، 3. برنامهریزی برای کلاس یادگیری مبتنی بر بازیهای دیجیتال، 4. تلاش برای برآوردن نیازهای زیرساختی و کمک فنی برای اجرا، 5. معلم خصوصی برای هر دانشآموز و 6. معلم در نقش متخصص موضوعی، از مهمترین فعالیتهای آنهاست.
The Effective Use of Digital Games in the Teaching Process of Mathematics
English Abstract: The use of digital games in teaching math has been widely researched and its usefulness confirmed. What is absent from the literature is the way by which such games are to be incorporated in the process of teaching in order to ensure their positive impact. Given the difficulties faced by many teachers to do so, the present project was aimed at filling the gap. To this end, a 3rd grade math class was selected and the concepts of addition and subtraction were taught with the help of a digital game and through role playing. The entire process was observed and noted by the researcher while participating in it. Furthermore, the teachers were interviewed regarding their method of incorporating the game. Results show that teachers engaged in a variety of activities in order to maximize the effect of the game on students learning, including planning, providing the needed infrastructural and technical necessities, playing the role of an expert in both digital games and mathematics, being inquisitive and encouraging reflection, and tutoring every student.
Keywords: teaching , teaching math , learning through digital games , instructional game , case study .