نویسندگان:
ستوده فلاح1 ، موسی کافی2 ، عباس ابوالقاسمی3 .1کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: یکی از مهمترین مسائل دوران دانشجویی، رابطۀ عاشقانه با جنس مخالف است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای تنظیم رفتاری هیجان در رابطۀ تکانشگری و اعتیاد به عشق در دانشجویان انجام شد. روش: روش این پژوهش، توصیفی-همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 360 دانشجوی کارشناسی دختر و پسر دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 1403 بود که بهصورت در دسترس از میان دانشجویان در سال تحصیلی 403-1402 انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاسهای اعتیاد به عشق پیبادی (2005)، تکانشگری بارت (2004)، تنظیم رفتاری هیجان کرایج و گارنفسکی (2019) جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است )05/0 RMSEA=و 001/0< (P. همه ضرایب مسیر به جز مسیر تنظیم هیجان سازگار به تکانشگری و تنظیم هیجان ناسازگار به اعتیاد به عشق معنادار بود ) 001/0>(P. نتایج نشان داد تنظیم ناسازگارانه هیجان در رابطهی تکانشگری و اعتیاد به عشق در دانشجویان نقش میانجی دارد ) 001/0>(P، ولی اثر غیرمستقیم تنظیم تکانشگری با میانجیگری تنظیم سازگارانه هیجان بر اعتیاد به عشق دانشجویان معنیدار نبود ) 05/0<(P. نتیجهگیری: در این راستا میتوان نتیجه گرفت تنظیم ناسازگار هیجان از طریق ایجاد چرخههای معیوب در روابط به عنوان یک متغیر میانجی عمل کرده و تکانشگری به واسطهی تنظیم هیجان ناسازگار در اعتیاد به عشق دانشجویان نقش مهمی دارد.
The mediating role of emotion regulation in the relationship between impulsiveness with Student’s Love Addiction
English Abstract: Introduction: Romantic relationships during student life are among the most significant interpersonal experiences. This study aimed to investigate the mediating role of emotion regulation in the relationship between impulsiveness and love addiction among university students. Method: This descriptive-correlational study utilized structural equation modeling. The sample consisted of 360 undergraduate students from the University of Guilan during the 2023-2024 academic year, selected via convenience sampling. Data were collected using the Peabody Love Addiction Scale (2005), Barratt Impulsiveness Scale (2004), and Kraaij & Garnefski’s Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (2019). Data analysis was conducted using Pearson’s correlation coefficient and path analysis. Results: The final model demonstrated good fit (RMSEA = 0.05, p < 0.001). All path coefficients were significant except for the paths from adaptive emotion regulation to impulsiveness and from maladaptive emotion regulation to love addiction (p > 0.001). Findings revealed that maladaptive emotion regulation mediates the relationship between impulsiveness and love addiction (p < 0.001). However, the indirect effect of impulsiveness on love addiction through adaptive emotion regulation was not significant (p > 0.05). Conclusion: The study concludes that maladaptive emotion regulation serves as a mediating variable by reinforcing dysfunctional relational patterns, while impulsiveness significantly contributes to love addiction in students through maladaptive emotion regulation.