نویسندگان:
هادی دادگر1 ، علیرضا مرادی2 ، محمد رضا فضل الهی3 ، مهدی اکبری4 ، مهتاب ملاحسینی5 .1گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2استاد گروه روانشناسی و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی و عضو وابسته پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
3مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
4گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
5گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، انطباقیابی، بررسی روایی محتوا و امکانسنجی اجرای یک مداخلۀ روانی-آموزشی برای مادران کودکان مبتلا به آسم بود. از آنجا که این پژوهش تلاشی در جهت توسعۀ کاربرد مداخلات مبتنی بر ذهنیسازی بود، در مجموعۀ پژوهشهای کاربردی طبقهبندی میشود. در مرحلۀ انطباقیابی، دادهها با استفاده از روش مروری جمعآوری شد. سپس روایی محتوای مداخله در قالب دادههای کمی حاصل از ارزیابی پنل متخصصان مورد سنجش قرار گرفت. در اجرای مقدماتی این مطالعه نیز که در قالب طرحی تکآزمودنی اجرا شد، گروه نمونه در جلسات مداخلۀ روانی-آموزشی شرکت کردند و پیشرفت در اهداف آموزشی بهصورت کمی سنجیده شد. در گام اول، محتوای مداخله با استفاده از ابزار سنجش شاخص روایی محتوا (CVI) مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از ابزار سنجش پیامد مبتنی بر هدف (GBO) امکان عملی اجرای مداخله سنجیده شد. جامعۀ آماری شامل مادران کودکان مبتلا به آسم بود و نمونۀ پژوهش (شامل سه نفر از مادران) نیز در سال 1401 از میان مراجعهکنندگان به مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی (مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران) به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. براساس نتایج، مداخلۀ روانی-آموزشی مبتنی بر ذهنیسازی از روایی محتوای مناسبی برخوردار است. نتایج اجرای مقدماتی نیز فرضیۀ امکانسنجی اجرای این مداخله را تأیید کرد و نشان داد مداخلۀ مورد استفاده، مداخلهای مناسب در محیط روانشناسی سلامت است. اجرای این مداخله در سطحی وسیعتر و در قالب طرحهای آزمایشی و استفاده از شاخصهای سلامت بهعنوان متغیر وابسته، پیشنهاد پژوهشگران برای پژوهشهای آینده است.
Preparation and Feasibility Assessment of Reflective Parenting Intervention for Mothers of Asthmatic Children
English Abstract: The current research aimed to adapt a psycho-educational intervention and assess its content validity and feasibility for mothers of asthmatic children. This research is classified as applied research, as it aims to create and implement interventions that are founded on mentalization. Data collection began during the adaptation phase of the intervention with an initial review, which was followed by an assessment of content validity through quantitative analysis based on expert panel evaluations. Three mothers of asthmatic children participated in psycho-educational sessions during the pilot phase, which employed a single-subject design. Quantitative metrics monitored progress toward educational objectives. The content of the intervention sessions was assessed by a panel of experts during the initial phase using content validity assessment. This assessment was conducted utilizing the Content Validity Index (CVI). Afterward, the Goal-Based Outcome measurement tool (GBO) was employed to assess the feasibility of implementing the intervention. Mothers of asthmatic infants comprised the statistical population. In 2022, the research sample was compiled by selecting three mothers from the referrals of the Immunology, Asthma and Allergy Research Institute, Children's Medical Center, Tehran University of Medical Science, using a convenience sampling technique. According to the results, mentalization-based psycho-educational intervention has a desirable content validity. The pilot implementation also confirmed the hypothesis of the feasibility of this intervention. The results indicate that mentalization-based psycho-educational intervention has the potential to be beneficial in the field of child health psychology. Researchers recommend that this intervention be implemented on a larger scale in future research, utilizing a wider range of health indices in experimental designs.