نویسندگان:
سمانه سلیمی1 ، مطهره موسوی دستجردی2 .1استادیار، گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2گروه مشاوره، موسسه آموزش عالی صفاهان، اصفهان، ایران.
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخلۀ طراحی زندگی بر اکتشاف و برنامهریزی مسیر شغلی دانشجویان سال آخر بود. روش پژوهش کمی، به شیوۀ نیمهتجربی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان سال آخر دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1401-1402 بود و به شیوۀ نمونهگیری داوطلبانه 30 دانشجوی داوطلب (16 دختر و 14 پسر) انتخاب شدند. سپس بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (هفت دختر و هشت پسر) و کنترل (نه دختر و شش پسر) گمارده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش هفت جلسۀ 90 دقیقهای مداخلۀ طراحی زندگی مبتنی بر نیمرخ رغبتهای مسیر شغلی را دریافت کردند، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. گردآوری دادهها به کمک زیرمقیاس اکتشاف مسیر شغلی در پرسشنامۀ ارزیابی وضعیت هویت شغلی (VISA) و مقیاس برنامهریزی مسیر شغلی (CPS) انجام گرفت. دادهها از طریق روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تکمتغیره و با نرمافزار SPSS-25 تحلیل شد. یافتهها نشان داد مداخله بر اکتشاف مسیر شغلی و برنامهریزی مسیر شغلی تأثیر مثبت معناداری داشته است. براساس نتایج میتوان گفت این مداخله میتواند پروتکلی مناسب برای مشاوران مراکز مشاورۀ دانشجویی باشد که با تعداد زیادی دانشجوی در حال گذار از دانشگاه به کار مواجه هستند.
The Effectiveness of Intervention of Life Designing Based on Career Interest Profile on Career Exploration and Planning
English Abstract: The purpose of the current study was to investigate the effect of intervention on the career exploration and planning of graduate students. This was a quantitative, quasi-experimental study that included a pretest-posttest design and a control group. The statistical population included all graduate students at University of Isfahan in the academic year 2022-2023. Voluntary sampling was implemented to identify thirty graduate students who were willing to participate. Afterward, they were randomly assigned to two groups of 15: the experimental group (7 girls and 8 boys) and the control group (9 girls and 6 boys). The experimental group (not the control group) received the life design intervention for seven 90-minute sessions, as determined by their career interest profile (CPI) and the control group did not receive any intervention. The career exploration subscale of the vocational identity status assessment (VISA) and the career planning scale (CPS) were employed to collect data. Finally, the data were analyzed using SPSS-25 software, as well as MANCOVA and ANCOVA. The results suggested that the intervention has a positive significant effect on career exploration and planning. This intervention can be employed by university counseling center counselors who are responsible for assisting numerous students who are experiencing challenges during the transition from university to the workforce.