نویسندگان:
نیلوفر میکائیلی1 ، مهدی حیاتی2 ، امیر نجفی لنبر3 ، نرگس محمدپور4 .1گروه روانشناسی. دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران
2گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ اثربخشی دو شیوۀ مداخلۀ مبتنی بر آموزش خودتنظیمی هیجانی و صبر بر مهارت کنترل خشم و مهارت حل مسئله بود. پژوهش کاربردی و روش گردآوری اطلاعات آن کمی (نیمهآزمایشی) بود که با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری انجام گرفت. دو آموزش مداخلهای برای دو گروه آزمایش و گواه درنظر گرفته شد و افراد بهصورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). جامعۀ پژوهش را دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر خلخال در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. 45 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامۀ کنترل خشم (CHIA) و مهارت حل مسئله (PSI) استفاده شد. آموزش خودتنظیمی هیجانی ده جلسه و صبر هفت جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) اجرا شد. دادهها با تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی LSD و بهوسیلۀ نرمافزار SPSS-24 تحلیل شدند. بررسیها بیانگر تفاوت نتایج در گروههای آزمایش با گروه گواه بود. مطابق نتایج، برنامههای مداخلۀ درمانی اثرگذاری مطلوبی داشته است (05/0< P). نتایج آزمون پیگیری بیانگر ثبات مداخلات درمانی پس از یک ماه، در گروههای آزمایش بود. همچنین یافتهها نشان داد آموزش مبتنی بر خودتنظیمی هیجانی و صبر در بهبود وضعیت مهار خشم و راهبرد حل مسئلۀ دانشآموزان مؤثر است. به این ترتیب بهکارگیری آن در میان دانشآموزان میتواند اثربخش واقع شود.
A Comparison of the Effectiveness of Two Intervention Methods Based on Emotional Self-Regulation and Patience Training on Anger Control Skills and Problem-Solving Skills for Elementary School Students
English Abstract: The objective was to compare the effectiveness of two methods of intervention based on teaching emotional self-regulation and patience on anger control skills and problem solving skills. Applied research and quantitative data collection method (semi-experimental) were implemented with a pre-test-post-test and follow-up design. The experimental and control groups were selected through random allocation, with fifteen individuals in each group. Two intervention trainings were considered for the two experimental groups. The male pupils of Khalkhal elementary school established the research community during the academic year of 2022-2023. The random sampling method was employed to select 45 qualified volunteers. The Anger Control Questionnaire (CHIA) and Problem-Solving Skill (PSI) were implemented. Ten sessions of emotional self-regulation training and seven sessions of patience (each lasting 90 minutes) were implemented. The data were analyzed using the LSD post hoc test and repeated measures analysis of variance in the SPSS24 software. It is emphasized that the implementation of education based on emotional self-regulation and patience was effective in enhancing students’ anger control and problem-solving strategies.