نویسندگان:
امین عزیزی1 ، عبدالحسن فرهنگی2 ، رضا حسین پور3 .1گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
3گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان پسر بود. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری مطالعه شامل کلیۀ دانشآموزان پسر متوسطۀ دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1401-1400 بود. به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تکمرحلهای، 30 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ باور تحصیلی (ABS)، پرسشنامۀ تنظیم هیجانی (ERQ)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSS) و مقیاس سازگاری تحصیلی (AAS) بود. دادهها به روش تحلیل کوواریانس چندراهه در نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و گروه گواه از نظر متغیرهای وابسته (باور تحصیلی، تنظیم هیجانی، خودکارآمدی اجتماعی و سازگاری تحصیلی) تفاوت معنیداری وجود دارد (P<0/001). مطابق نتایج این پژوهش، این آموزش موجب افزایش باور تحصیلی، ارزیابی مجدد شناختی، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی و همچنین کاهش بازداری هیجانی در دانشآموزان میشود. پیشنهاد میشود واحدهای آموزشی و نیز مشاوران در کانونهای اصلاح و تربیت، برنامۀ آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد را در رأس برنامههای آموزشی قرار دهند.
The effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Academic Belief, Emotional Regulation, Academic Self-Efficacy and Academic Adjustment
English Abstract: The objective of the current investigation was to evaluate the efficacy of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on academic belief, emotional regulation, academic self-efficacy and academic adjustment in male students of the second secondary school in Ilam town. The present investigation was an experimental type with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research comprised all male high school students in Ilam town during the 2020-2021 academic year. A sample of 30 students was selected using the one-stage cluster random sampling method and randomly assigned to two groups. The protocols developed by Hayes and Strosahl (2016) and Dosti et al. (2017) were used to alter the content of the sessions. Vallerand et al.’s Academic Belief Scale (ABS) (1992), Gross and John’s Emotion Regulation Questionnaire (ERQ) (2003), Schwarzer & Jerusalem’s General Self-Efficacy Scale (GSE) (1984), and Baker & Siryk’s Academic Adjustment Scale (AAS) (1984) comprised the research instruments. Data were analyzed using multiway analysis of covariance in SPSS-21 software. According to the findings, the experimental group and the control group exhibit a substantial disparity in the dependent variables (academic belief, emotional regulation, academic self-efficacy, and academic adjustment) (P<0.001). This training enhances academic confidence, cognitive re-evaluation, academic self-efficacy, and academic adaptation, as well as reduces emotional inhibition in students, as indicated by the findings of this research.