چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان هیجانمدار بر کاهش حساسیت اضطرابی و عدم تحمل بلاتکلیفی در دانشآموزان مبتلا به اختلال وسواسی–اجباری بود. این مطالعه به شیوه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه مبتلا به اختلال وسواسی–اجباری در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴ در شهر بابلسر بود. از میان آنها، ۳۰ نفر بهصورت هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۱۵ نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای تحت درمان هیجانمدار قرار گرفت، در حالیکه گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای گردآوری داده شامل پرسشنامه حساسیت اضطرابی (ASI) و مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی (IUS) بود که در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون اجرا شدند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) و آزمون حداقل تفاوت معنادار تحلیل شد. نتایج نشان داد درمان هیجانمدار بهطور معناداری موجب کاهش حساسیت اضطرابی و عدم تحمل بلاتکلیفی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردید (p<0.01). بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت درمان هیجانمدار رویکردی مؤثر برای کاهش مؤلفههای شناختی–هیجانی مرتبط با اختلال وسواسی–اجباری در نوجوانان است.
The Effectiveness of Emotion-Focused Therapy on Anxiety Sensitivity and Intolerance of Uncertainty in Students with Obsessive-Compulsive Disorder
English Abstract: The present study aimed to examine the effectiveness of emotion-focused therapy in reducing anxiety sensitivity and intolerance of uncertainty in students with obsessive-compulsive disorder (OCD). This semi-experimental study employed a pretest-posttest design with a control group. The statistical population consisted of female high school students diagnosed with OCD during the 2024–2025 academic year in Babolsar. Thirty participants were purposefully selected and randomly assigned to experimental and control groups (15 in each). The experimental group received eight 90-minute sessions of emotion-focused therapy, while the control group received no intervention. Data were collected using the Anxiety Sensitivity Index (ASI) and the Intolerance of Uncertainty Scale (IUS) at pretest and posttest stages. Data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA) and the least significant difference test. Results indicated that emotion-focused therapy significantly reduced anxiety sensitivity and intolerance of uncertainty in the experimental group compared to the control group (p < 0.01). These findings suggest that emotion-focused therapy can be an effective approach to reduce cognitive-emotional components related to OCD in adolescents.
Keywords: obsessive-compulsive disorder , students. , Anxiety Sensitivity , Intolerance of Uncertainty .