نویسندگان:
پریرخ ممقانی میاندوآب1 ، جواد کاوسیان2 ، مهدی عربزاده3 ، بلال ایزانلو4 .1Kharazmi University
2Kharazmi University
3Kharazmi University
4Kharazmi University
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر اعتیاد به بازیهای آنلاین نوجوانان در قالب مطالعۀ کیفی و به روش مصاحبۀ نیمهساختاریافته نظریۀ دادهبنیاد انجام شد. مشارکتکنندگان 20 نوجوان پسر 13 تا 18 ساله شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که اعتیاد به بازیهای آنلاین پدیدهای پیچیده و چندبعدی است که تحت تأثیر عوامل فردی، اجتماعی و خانوادگی قرار دارد. از جمله عوامل علی مؤثر بر اعتیاد به بازیهای آنلاین در بعد فردی میتوان به پرکردن اوقات فراغت و شخصی، در بعد اجتماعی میتوان به ارتباطی، شهرت و کسب ثروت اشاره کرد. همچنین عوامل زمینهای شخصی، کار و بازاریابی و حمایت اجتماعی ادراک شده در ابعاد فردی، اجتماعی و خانوادگی نقش مهمی در بروز این پدیده ایفا میکنند. از سوی دیگر بهبود دقت و تمرکز، کنترل خشم، شادابی و رفع افسردگی در بعد فردی و دوستیابی، حرفهای و معروف شدن در بعد اجتماعی، پیامدهای مثبت اعتیاد به بازی آنلاین بدست آمدند. در نهایت پژوهش حاضر نشان داد که کمبود وقت برای فعالیتهای روزمره و افت درسی، شخصی، آسیب به سلامت جسمانی در بعد فردی و درک نشدن توسط خانواده در بعد خانوادگی از جمله پیامدهای منفی اعتیاد به بازیهای آنلاین بود. پیشنهاد میشود برنامهریزان تعلیم و تربیت برنامههای آموزشی مشاورهای خود را بر چگونگی پرکردن مفید اوقات فراغت، ایجاد تفریحات سالم و لذتبخشِ شخصیسازی شده، مقابله با تنش ارضای نیازهای فردیِ ناراحتی، تنهایی و افسردگی، خستگی، تخلیۀ مناسب هیجانات با ورزش و ایجاد شبکههای اجتماعی و دوستی، متمرکز کنند.
Identification the Causes, Contexts and Consequences of Online Gaming Addiction in Adolescents: A Qualitative Grounded Theory Study
English Abstract: The present study aimed to identify the factors influencing online gaming addiction among adolescents using a qualitative research design and semi-structured interviews method based on grounded theory. The participants of this study included 20 boy adolescent aged 13 to 18 years in Tehran who were selected using a theoretical sampling method. Based on the findings, the causes of online gaming addiction were found to be filling leisure time, personal, communication, fame, and wealth acquisition. Also, personal, work, marketing, and perceived social support factors in individual, social, and family dimensions play an important role in the occurrence of this phenomenon. Improving accuracy and concentration, controlling anger, cheerfulness, and relieving depression in the individual dimension, and making friends, becoming professional, and becoming famous in the social dimension, were positive consequences of online gaming addiction. Finally, lack of time for daily activities and academic and personal failure, damage to physical health in the individual dimension, and not being understood by the family in the family dimension were the negative consequences of online game addiction. It is suggested that education planners focus their counseling programs on how to fill leisure time usefully, create enjoyable personalized entertainment, Deal with stress and Satisfy individual needs.
Keywords: adolescents , grounded theory , family , social , online gaming addiction , individual .