نویسندگان:
زینب ملکی1 ، جواد کاوسیان2 ، پروین کدیور3 ، مهدی عرب زاده4 .1kharazmi university
2Kharazmi University
3kharazmi university
4kharazmi university
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ساختاری هویت تحصیلی و الگوهای ارتباطی خانواده و انتظارات آموزشی ادراک شده والدین با نقش میانجیگری نیازهای اساسی روانشناختی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه دهم و یازدهم شهر یزد در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه آماری شامل 400 دانشآموز پایه دهم و یازدهم بود که به صورت خوشهای تصادفی انتخاب شدند. جهت گرداوری دادهها از پرسشنامه نیازهای اساسی روانشناختی توسط لاگواردیا و همکاران (2000)، پرسشنامه منزلت هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008)، پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده ریچی و فیتزپاتریک (1990) و پرسشنامه انتظارات آموزشی ادراک شده والدین استفاده شد. به منظور بررسی مسیرهای مدل پژوهش، از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار (PLS3) استفاده شد. نتایج نشان داد انتظارات آموزشی والدین (95/9 = t)، الگوی همنوایی (89/5 = t) و الگوی گفت و شنود (17/9 = t) تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر نیازهای اساسی روانشناختی دارند. نتایج همچنین نشان داد نیازهای اساسی روانشناختی بر هویت دنبالهرو (92/28 = t) و هویت سردرگم(29/25 = t) تاثیر مستقیم، منفی و معناداری و بر هویت دیررس (09/39 = t) و هویت موفق (31/35 = t) تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری دارد. در نهایت نتایج نشان داد نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین هویت تحصیلی و الگوهای ارتباطی خانواده و انتظارات آموزشی ادراک شده والدین نقش میانجی دارد. بنابراین به منظور بهبود هویت تحصیلی دانشآموزان میتوان به اصلاح الگوهای ارتباطی خانواده و انتظارات آموزشی والدین پرداخت.
Presenting the structural model of academic identity and family communication patterns and parents' perceived educational expectations with the mediating role of basic psychological needs
English Abstract: The present study aimed to present a structural model of academic identity, family communication patterns, and parents'perceived educational expectations with the mediating role of basic psychological needs. The research method was descriptive-correlational and structural equation modeling. The statistical population included all tenth and eleventh grade students in Yazd in the academic year 2021-2022. The statistical sample included 400 tenth and eleventh grade students who were randomly selected as clusters. To collect data, the Basic Psychological Needs Questionnaire, the Academic Identity Status Questionnaire, Family Communication Patterns Questionnaire, and the Parents' Perceived Educational Expectations Questionnaire were used. In order to examine the paths of the research model, structural equation modeling was used using PLS3 software. The results showed that parents' educational expectations, conformity pattern, and conversation pattern have a direct, positive, and significant effect on basic psychological needs. The results also showed that basic psychological needs have a direct, negative, and significant effect on the follower identity and the confused identity and a direct, positive, and significant effect on the latecomer identity and the successful identity. Finally, the results showed that basic psychological needs play a mediating role in the relationship between academic identity and family communication patterns and parents'perceived educational expectations.
Keywords: family communication patterns , Academic identity , educational expectations , basic psychological needs. .