چکیده فارسی: این پژوهش به بررسی نقش میانجی تابآوری روانشناختی در رابطه بین احساس امید و سلامت روان دانشآموزان و نیز نقش تعدیلکننده جنسیت در رابطه بین احساس امید و سلامت روان با میانجیگری تابآوری روانشناختی پرداخت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشآموزان مدارس دولتی دوره دوم متوسطه در منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1403 تشکیل میدادند که 302 نفر از آنها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از مقیاس امید بزرگسالان (1991)، مقیاس تابآوری کانر-دیویدسون (2003) و چک لیست علائم 25 (1380) در بستر اینترنت استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون هایس (مدلهای 4 و 7) نشان داد تمامی اثرات مستقیم شامل اثر احساس امید بر سلامت روان و تابآوری روانشناختی و اثر تابآوری روانشناختی بر سلامت روان معنیدار بود. همچنین، اثر غیرمستقیم احساس امید بر سلامت روان از طریق تابآوری روانشناختی معنیدار بود. به عبارتی، تابآوری روانشناختی نقش میانجی در رابطه بین احساس امید و سلامت روان دارد؛ به طوری که احساس امید با افزایش تاب آوری روانشناختی به افزایش سلامت روان دانشآموزان منجر میشود. یافتهها نقش تعدیلکننده جنسیت را نیز در رابطه بین احساس امید و سلامت روان بر اساس تابآوری روانشناختی تأیید کردند؛ به طوری که تأثیر میانجی تابآوری روانشناختی در میان دانشآموزان دختر شدت بیشتری داشت. یافتههای این پژوهش مکانیسم تأثیر احساس امید بر سلامت روان دانشآموزان نوجوان را آشکار کرد که میتواند در مداخلات پیشگیرانه برای پرورش ویژگیهای روانشناختی مثبت جهت افزایش احساس امید و ارتقای سلامت روان دانشآموزان الهامبخش باشد
The mediation role of psychological resilience in the relationship between students' sense of hope and mental health: a moderated mediation approach
English Abstract: This research investigated the mediating role of psychological resilience in the relationship between sense of hope and mental health among students, and the moderating role of gender on the mediation of psychological resilience. The research method was a correlational description. The population was made up of all the students of second-year public high schools in the 5th district of Tehran in the academic year 1402-1403, of which 302 people were selected using the convenience sampling method. To collect research data, The Adult Hope Scale (1991), The Connor-Davidson Resilience Scale (2003), and The Symptom Checklist-25 (2001) were used on the Internet. The results of Hayes regression analysis (models 4 and 7) showed that psychological resilience plays a mediating role in the relationship between sense of hope and mental health; and gender plays a moderating role in the relationship between sense of hope and mental health based on psychological resilience; So that the mediating effect of psychological resilience among girl was stronger. The findings revealed the effect mechanism of sense of hope on mental health among adolescents and can be inspiration in preventive interventions to cultivate positive psychological characteristics to increase the sense of hope and promote the mental health among students.
Keywords: mental health , gender , psychological resilience , sense of hope .