چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و مدلسازی الگوی اهمالکاری تحصیلی بر اساس نظریه دادهبنیاد بود . این پژوهش با رویکرد کیفی و طراحی متوالی-اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی، برای تحلیل دادهها از روش تحلیل دادهبنیاد استفاده گردید. مشارکتکنندگان پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران بودند که بر اساس خوداظهاری درگیر مشکل اهمالکاری تحصیلی بودند. انتخاب نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری نظری صورت گرفت. برای جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که عوامل روانشناختی، کمالگرایی، اجتناب تجربی، اعتیاد به اینترنت و عوامل فرهنگی-اجتماعی بهعنوان علل اصلی اهمالکاری تحصیلی از دیدگاه مصاحبهشوندگان شناسایی شدند. همچنین، مهمترین عوامل محوری و فرعی مؤثر بر اهمالکاری تحصیلی شامل تعویق، بیاعتنایی، تنبلی، تکانشگری و عدم تمرکز بودند. در خصوص استراتژیهای مقابلهای، خود شکوفایی و مدیریت زمان بهعنوان راهکارهای اصلی برای کاهش اهمالکاری تحصیلی از سوی مصاحبهشوندگان معرفی شدند. عوامل زمینهای مؤثر بر بهکارگیری این استراتژیها شامل مدیریت هیجان و اصلاح رفتار بود. همچنین، مداخلات راهبردی و مداخلات کلان بهعنوان عوامل مداخلهگر مهم در فرآیند مقابله با اهمالکاری تحصیلی مطرح گردید. در نهایت، پیامدهای استراتژیهای مقابلهای شامل افزایش خودکارآمدی تحصیلی و ارتقای سلامت روانی دانشجویان گزارش شد. این نتایج میتواند راهگشای مداخلات مؤثر در زمینه مدیریت اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان باشد.
Determining the pattern of academic procrastination based on grounded theory
English Abstract: The aim of this study is to identify and model the academic procrastination pattern based on the grounded theory. This research was conducted with a qualitative approach and a sequential-exploratory design. In the qualitative phase, the grounded theory method was used for data analysis. The participants of the study were undergraduate students at the University of Tehran who, based on their self-reports, were experiencing academic procrastination. Participants were selected using theoretical sampling. Data were collected using semi-structured interviews.The results of the data analysis indicated that psychological factors, perfectionism, experiential avoidance, internet addiction, and cultural-social factors were identified as the main causes of academic procrastination according to the interviewees. Additionally, the most important core and peripheral factors affecting academic procrastination included delay, indifference, laziness, impulsivity, and lack of concentration. Regarding coping strategies, self-actualization and time management were identified as the main strategies for reducing academic procrastination by the interviewees. Contextual factors influencing the application of these strategies included emotion management and behavior modification. Furthermore, strategic and macro-level interventions were identified as significant intervening factors in the process of coping with academic procrastination. Ultimately, the outcomes of these coping strategies included increased academic self-efficacy and improved students’ mental health
Keywords: academic self-efficacy , grounded theory , academic procrastination , coping strategies .