چکیده فارسی: بررسی نیازهای آموزشی والدین دانش آموزان دوره دوم متوسطه در کلاسهای آموزش خانواده حسن مظاهری1 چکیده هدف از این پژوهش تعیین نیازهای آموزشی والدین دانشآموزان دوره متوسطه دوم در کلاسهای آموزش خانواده بوده است. حجم نمونه طبق جدول مورگان 420 نفر بود که به روش نمونهگیری طبقهای تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه 50 سؤالی 5 گزینهای در 5 خرده مقیاس مشکلات رفتاری، مسائل تربیتی و روانشناسی، مشاوره و راهنمایی تحصیلی و شغلی، تربیت جنسی و ازدواج و مسائل بهداشتی و تغذیه ای استفاده شده است. این پژوهش غیرآزمایشی از نوع پیمایشی بوده که برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون نسبت و آزمون کلمرگروف اسمیرنوف) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که میان نیازهای آموزشی والدین تفاوت معنادار وجود دارد. نیازهای اعلام شده به ترتیب رتبه و اولویت مسائل تربیتی و روانشناسی (بالاترین رتبه)، مسائل مربوط به مشکلات رفتاری، مسائل تحصیلی و شغلی، مسائل مربوط به تربیت جنسی و ازدواج و مسائل مرتبط با بهداشت جسمی و تغذیهای فرزندان (پایینترین رتبه) هستند. این ترتیب اولویت آموزشی حاکی از نیازهای آموزشی منحصر به فرد والدین در مناطق آموزشی مختلف است چرا که مرتبه نیازهای فوق در بعضی موارد با نتایج دیگر مطالعات همخوانی داشته و در بسیاری موارد نیز با نیازهای آموزشی والدین دیگر مناطق آموزشی متفاوت است. چنانکه در پژوهشهای مختلف از جمله دلایل اساسی عدم استقبال والدین از کلاسهای آموزش خانواده، منطبق نبودن مطالب ارائه شده در کلاسها با نیازهای واقعی آموزشی آنها، عنوان شده است پیشنهاد میگردد محتوای آموزشی این کلاسها بر اساس نیازهای زمان حال و واقعی والدین که مبتنی بر نیازسنجی آموزشی از آنها بهدست می آید، اولویت بندی و تنظیم گردد تا در حل مشکلات ایشان راهگشا باشد. چرا که رفع این مشکلات به نوعی تسهیل کننده فرآیند تربیتی دانش آموزان و در نهایت توسعه و رشد جامعه خواهد بود. کلید واژگان: نیازسنجی آموزشی، آموزش خانواده، انجمن اولیا و مربیان ___________________________ تاریخ دریافت: 2/12/93 تاریخ پذیرش: 3/6/94 1. معاون دفتر تالیف کتابهای درسی دوره ابتدایی و متوسطه نظری و دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی Mazaherih@hotmail.com
Family Training Programs and the Educational Needs of Parents of Senior High School Students
English Abstract: Family Training Programs and the Educational Needs of Parents of Senior High School Students H. Mazaheri The present research was carried out to identify the educational needs of parents of senior high school students in family training programs. The sample size was 420 individuals based on Morgan’s table and the sample was selected through stratified sampling method. The instrumentation included a 50-item questionnaire assessing five subscales, i.e., behavioral problems, educational and psychological issues, education and career counseling, sex training and marriage as well as hygiene and nutrition matters. The data of this non-experimental survey were analyzed through descriptive and inferential statistics (proportion test and Kolmogorov-Smirnov test). The findings showed that there were significant differences among parents’ needs. In addition, in training programs priority should be given to the parents’ needs in the following descending order of importance: 1) educational and psychological issues, 2) behavioral problems, 3) education and career counseling, 4) sex training and marriage, and 5) hygiene and nutrition matters. It is suggested that family training programs should be based on needs assessment so that alleviation of the problems facilitates students’ learning and paves the way for social development. Key words: educational needs assessment, family training, Teachers-Parents Association
Keywords: educational needs assessment , family training , Teachers-Parents Association .